Zoals je weet , is het hart van elke sportwagen de motor. En die verdient bijzondere aandacht want hij is helemaal nieuw. De V8 is 100 procent van AMG, meet 4 liter en levert 462 pk in de versie GT en 510 pk in de versie GT S. Mercedes daagt dus niet de Porsche 911 Carrera uit, maar wel de 911 Turbo.

De motor heeft heel wat hoogwaardige technologie, zoals een variabele uitlaat, een droog carter en innovatieve turbo’s in het midden van de V. Voor de transmissie is er een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Deze pure achterwielaandrijver haalt ook voordeel uit een elektronische zelfsper (standaard op de S).

Heel licht

Dankzij een structuur die veel aluminium gebruikt heeft deze Mercedes een beperkt gewicht van slechts 1.540 kg voor de GT-versie. Die massa is bovendien evenwichtig verdeeld tussen de assen, met een verhouding van 47 procent vooraan en 53 procent achteraan.

De lichte en krachtige AMG GT belooft prestaties van een hoog niveau: 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 310 km/u voor de GT S. Het verbruik schommelt tussen 9,3 en 9,4 l/100 km naargelang de versie.

Rijmodi

Mercedes biedt vier rijmodussen, van Comfort tot Sport+. Er is ook een stand die je helemaal kunt personaliseren. De modi beïnvloeden de gestuurde ophanging, de uitlaat, de reactiesnelheid van de motor en de versnellingsbak, … De actieve veiligheid vaart wel bij een dodehoekwaarschuwing, een achteruitrijcamera, een systeem dat waarschuwt wanneer je van een rijstrook afwijkt en meer van dat.

ESP is natuurlijk standaard (het is wettelijk verplicht), maar de meest getalenteerde rijders (alleen zij) kunnen het ook volledig uitschakelen. Voor piloten in wording is er nog altijd een sportstand die het midden houdt tussen de twee.

Geen gezinswagen

De AMG GT is een strikte tweezitter en natuurlijk niet de meest praktische auto voor huisvaders en –moeders. De koffer haalt een redelijke inhoud voor zo’n bolide: 350 liter. De presentatie vindt in oktober plaats, op het salon van Parijs.