Elke Duitse ingenieurs die naam waardig moet technologie kunnen uitvinden. Dat is zeker het geval bij Mercedes. In Frankfurt geeft de constructeur een voorsmaakje van de B-Klasse hybride. Die vindt het concept opnieuw uit.

Voor alle duidelijkheid

Net als elke hybride heeft B-Klasse twee motoren: een elektrische- en een verbrandingsmotor. Die laatste heeft drie cilinders, een turbo, een inhoud van 1 liter en een vermogen van 68 pk. De lithium-ionbatterijen verzekeren een autonomie van 100 km en kunnen aan het stopcontact opgeladen worden.

Tussen twee vuren

Eens de autonomie van 100 km overschreden wordt, verandert alles en treedt de kleine driecilinder in werking. De snelheidsgrens is 60 km/u. Daaronder werkt de B-Klasse E-Cell zoals een Opel Ampera. De verbrandingsmotor wordt dus gebruikt als generator voor de batterij en alleen de elektromotor drijft de wielen aan.

Boven 60 km/u reageert dit prototype op dezelfde manier als een klassieke hybride zoals de Toyota Prius. De verbrandingsmotor kan niet alleen de batterij opladen, maar drijft ook de wielen aan.

De autonomie loopt op die manier op tot 600 km.