François Piette

14 FEB 2005

Mercedes B‑Klasse : eindelijk !

Nog een première voor Genève, de langverwachte B-Klasse van Mercedes. Inderdaad het concept van de Sports Tourer bereikt voor de eerste keer de etappe van de productie. Krijgen we daarmee een nieuw segment ? Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer is het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept. Door de plaatsbesparende positionering van motor en transmissie deels voor en deels onder de passagierscel, evenaart het interieur van de nieuwe B-Klasse ondanks zijn compacte buitenafmetingen het royale ruimtegevoel van berlines en volumewagens. Met een carrosserie van 4270 millimeter lang behoort deze wagen tot de klasse van de compacte auto's. De passagiers achteraan profiteren van de langere wielbasis (2778 millimeter). Volume van een break Nieuwe dimensies opent de B-Klasse ook op het vlak van variabiliteit en laadvolume. Door de in de hoogte verstelbare kofferbodem, een asymmetrisch onderverdeelde, neerklapbare en demonteerbare achterbank en een verwijderbare passagiersstoel vooraan (in optie) kan de Compact Sports Tourer in een handomdraai worden omgetoverd van een comfortabele reiswagen in een praktische transporter. Afhankelijk van de positie en inbouwtoestand van de stoelen stijgt het laadvolume van 544 naar 2245 liter (achterbank en passagiersstoel verwijderd). Dat stemt overeen met het laadvermogen van grote combiwagens. De maximale laadlengte bedraagt 2,95 meter. Benzinemotoren tot 193 pk De B-Klasse zal beschikken over de vinnige CDI-dieselmotoren en moderne benzinemotoren. Men heeft de keuze uit zes viercilinders met een vermogen dat varieert van 70 kW/95 pk tot 142 kW/193 pk. Het topmodel B 200 TURBO komt met een nieuwe tweeliter-viercilindermotor aan de start. Dankzij de turbocompressor en intercooler bereikt deze al vanaf 1800 tpm zijn maximumkoppel van 280 Newtonmeter, dat constant blijft binnen een ruim toerentalbereik tot 4850 tpm. Daarmee accelereert de krachtigste Compact Sports Tourer in amper 7,6 seconden van nul naar 100 km/u, hij klaart de tussenspurt van 80 naar 120 km/u in vijfde versnelling in 7,3 seconden en bereikt een topsnelheid van 225 km/u. Koppelrijke dieselmotoren Het topmodel van het diesel-programma is de B 200 CDI met 103 kW/140 pk, die met een koppel van 300 Newtonmeter een ontzagwekkend acceleratievermogen bezit. Zo accelereert de nieuwe turbodiesel met common-rail directe injectie van de Compact Sports Tourer in 9,6 seconden van nul naar 100 km/u en in 10,0 seconden van 80 naar 120 km/u (in vijfde versnelling). De topsnelheid van de B 200 CDI bedraagt 200 km/u. Het brandstofverbruik blijft onder de zeslitergrens: 5,6 l/100 km. Aan de strenge EU-4-emissienormen voldoen de CDI-modellen van de B-Klasse ook zonder partikelfilter. Mercedes-Benz biedt daarenboven een onderhoudsvrij diesel-partikelfiltersysteem als optie aan. Technische nieuwigheden Innovaties op het gebied van de chassistechniek hebben in grote mate bijgedragen tot de geslaagde combinatie van soepelheid, veiligheid en comfort. De nieuwe elektromechanische servobesturing genereert de stuurbekrachtiging met behulp van een elektromotor. Ook de zogeheten sferische paraboolachteras is een nieuwigheid. Deze draagt aanzienlijk bij tot het stabiele en sportief precieze rijgedrag van het voertuig. Nog een bijzonderheid is de standaard uitrusting van het chassis met een nieuw selectief dempingssysteem, dat de schokdemperkracht afstemt op de betreffende rijsituatie. Steer Control Het verbeterde Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP®) kreeg voor het eerst een nieuwe extra functie: de stuurassistent Steer Control. Deze werkt samen met de elektromechanische servobesturing en reageert in rijdynamisch kritieke situaties met aangepaste servobekrachtiging, om de chauffeur te helpen zijn wagen te stabiliseren. Ook bij het remmen op eenzijdig verschillende wegoppervlakken ondersteunt de nieuwe extra ESP®-functie de stuurcorrecties. Mercedes-typische veiligheid door sandwich-concept Het unieke sandwich-concept, dat een onevenaarbare ruimtebesparing oplevert, vormt de ruggengraat van het veiligheidsconcept van de nieuwe B-Klasse. Door de intelligente schuine plaatsing van motor en transmissie, deels voor deels onder de passagierscel, is er in de neus een grotere kreukellengte beschikbaar. Bij een zware frontale botsing schuift de aandrijfeenheid niet naar de passagiersruimte toe, maar wordt ze langs de eveneens schuine pedaalbodem naar beneden geleid. Ook bij een zijdelingse aanrijding biedt het sandwich-concept duidelijke voordelen, omdat de inzittenden ongeveer 200 millimeter hoger - en dus boven de impactzone - zitten. Adaptieve tweetraps front-airbags, gordelspanners vooraan en aan de buitenste zitplaatsen achteraan, adaptieve gordelkrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen, ISOFIX-kinderstoelbevestigingen en de nieuw ontwikkelde head/thorax-zijairbags maken het standaard beschermingssysteem voor de inzittenden compleet. Licht Tussen de talrijke opties vinden we het gloednieuwe panorama-lamellenschuifdak. Daarmee kunnen de passagiers van de B-Klasse naar hartelust genieten van het openluchtgevoel. Ook gesloten draagt dit dak bij tot de heldere, aangename interieursfeer. De dakopening is circa tweederde groter dan bij een traditioneel schuifdak. De nieuwe B-Klasse zal bij alle verdelers te bewonderen zijn vanaf de zomer van 2005. © Olivier Duquesne

Source : Mercedes
Advertentie
Advertentie
Advertentie