Motorisatie
Mechanisch gezien is de motor dezelfde als die van de C220 CDI. De motor heeft dus, in tegenstelling van wat zijn typeaanduiding laat vermoeden, 2.148 cc inhoud. De 136 pk’s komen vrij bij 3.800 toeren, terwijl tussen 1600 en 3000 toeren een koppel van 270 Nm ter beschikking staat. Aan deze motor wordt standaard een manuele 6-bak gekoppeld, maar ons testexemplaar was van een automatische 5-bak voorzien.
Eens op weg voel je, tegenover de C220 CDI, toch een duidelijk verschil in vermogen. Hij bolt rustig en onverstoorbaar en op de keper genomen zelfs wat zachter als zijn sterkere broer, maar kan natuurlijk niet hetzelfde rijplezier bieden. Met een sprint van 0 tot 100 in 10,2 seconden en een top van 213 kmh zijn de prestaties behoorlijk, maar toch wordt gauw duidelijk dat het onderstel van de C200 CDI meer aankan. Je komt best goed vooruit, maar toch hadden we het graag wat vlotter gezien. En jammer genoeg vertaalt dat lagere vermogen zich niet in een verminderd verbruik. Met gemiddeld 7,5 per honderd ligt het verbruik ergens in de middenmoot. Toch is het mogelijk om tot rond de 6 liter te dalen, maar dan is het aangeraden om vooral autosnelwegen op te zoeken en lange tijd aan gestabiliseerde snelheden te rijden. De CO2-uitstoot beperkt zich wel tot een mooie 149 gr/km.
Toch hoor je ons niet zeggen dat dit een slechte motor is! Hij is verbazingwekkend stil en op de snelweg hoor je hem haast niet. Bovendien is hij over een erg groot toerentalgebied beschikbaar en met zijn zachte werking lijkt hij dan ook de ideale combinatie te zijn voor de automaat. Deze komt misschien wat dynamisme tekort, maar schakelen doet hij werkelijk boterzacht.
Wegligging
De opdracht van de ingenieurs was erg duidelijk. De C-Klasse moest een efficiënt, gezond en veilig weggedrag aan het nodige dynamisme en comfort binden. Er werd dus erg veel aandacht aan de ophanging en de stuurinrichting besteed, die beiden directer moesten worden. En het resultaat is er. De C-Klasse rijdt erg dynamisch en de precieze en correct ontdubbelde stuurinrichting laat je toe om de wagen haarscherp in een bocht te plaatsen, terwijl het evenwicht en de stijfheid van de auto de rest doen. Bochten nemen wordt dus een plezier en op geen enkel moment kan je de C op een vaag rijgevoel of pompbewegingen betrappen. Uiteraard zorgt Mercedes ervoor dat de remmen op niveau zijn en hun kracht, progressiviteit en uithouding zijn dan ook van alle kritiek ontheven.
Comfort
Op het punt van comfort zal je een Mercedes raar of zelden op een misstap kunnen betrappen. En ook de C-Klasse toont zich een waardige afstammeling en biedt zijn inzittenden een beter comfort als dat wat de meeste concurrenten bieden. De uitstekende demping filtert efficiënt alle hobbels weg en de zetels vormen op ergonomisch gebied zowat de top . De algemene ergonomie is erg goed bestudeerd en de COMAND-bediening van de multimedia-interface lijkt ons erg intuïtief te zijn. Hij is eenvoudiger te begrijpen als de i-Drive van de Beierse concurrentie, maar biedt toch nog niet het gebruiksgemak van de MMI van Audi.
Het interieur is typisch Mercedes, dus erg goed afgewerkt en het voelt ook erg aangenaam aan, zonder evenwel erg fantasievol te zijn. Alles oogt iets te streng, maar zit erg goed in elkaar. Terwijl je voorin best ruim zit, gaat het er achterin heelwat krapper aan toe. De geluidsisolatie is erg geslaagd, net als de airco die erg efficiënt werkt, zonder daarbij veel hinderlijke tocht te veroorzaken. Praktisch ingestelde chauffeurs kunnen er maar beter rekening mee houden dat de bergruimten eerder beperkt zijn.
Prijzen en uitrusting
Naar aloude traditie hoort men bij Mercedes niet graag over braderijprijzen spreken. Voor een basis C-Klasse diesel betaal je 31.218 €. Voor die prijs worden er op je Mercedes elektrisch bediende en verwarmde spiegels, ESP en een heel arsenaal airbags gemonteerd. Verder krijg je nog vier elektrische ramen, een boordcomputer, een multifunctioneel stuur en automatische lichten. Dat de tijd van karige uitrusting ook bij Mercedes voorbij is merk je als er standaard nog eens gedeeltelijk elektrisch verstelbare stoelen, adaptieve remlichten en een gekoeld handschoenkastje voorzien zijn.
Maar naar goede Teutoonse traditie is de optielijst schier eindeloos en we beperken ons dan ook tot enkele voorbeelden. Het glazen panoramische dak kost je 2.012 € en de praktische COMAND met GPS, Bleutooth en 6-DVD lezer laat de rekening met 3.900 € oplopen. Een lederen interieur komt op 518 €, de AMG-sportkist tikt met 3.567 € behoorlijk aan, terwijl de bi-xenonverlichting 1.031 € vraagt, een automaat met cruise control moet met 2.307 € vergoed worden en metaalkleur komt op 914 €.
Conclusie
Op het gebied van pure prestaties en rijplezier schiet de basisversie tegenover de C220 CDI met 170 pk wat tekort. Maar de mindere prestaties hebben helemaal geen invloed op comfort, rijgedrag en afwerking. Dit is een echte Mercedes die vooral bij langere trajecten zijn kwaliteiten kan uitspelen. Het comfort en bedrijfsstilte horen werkelijk tot de top van het segment. En je vergeet dan ook gauw dat soms enkele paardjes extra, wenselijk zouden zijn.