Presentatie

Het grootste verschil met de andere versies, zit hem uiteraard achteraan. Het laadvolume bedraagt nu een trotse 485 liter en kan zelfs tot 1500 liter groeien. Hiermee hij scoort hij vrij goed, tegenover zijn directe rivalen. Met 490 en 1430 liter voor de Audi A4 Avant en 460 en 1385 liter voor de BMW 3 Touring, heeft de C-klasse een kleine voorsprong. Maar sommige andere berlines, die wel niet tot de premiumcategorie behoren, doen een heel stuk beter. Kijken we bijvoorbeeld maar eens naar de Ford Mondeo Clipper, waar de bagageruimte van 542 tot zelfs .... 1745 liter bedraagt.
 

Maar de constructeur met de ster had niet de intentie om de C-Klasse tot een kleine camionette om te bouwen. Toch laat de erg regelmatige vorm van de bagageruimte een volledig gebruik van het volume toe en in deze C-Klasse Break kan je dan ook probleemloos een kubus van 827 liter kwijt.
 

Praktische details

Het zijn vooral de praktische details die de C-klasse bij dagelijks gebruik zo aangenaam maken. Zo vind je in de kofferruimte twee haken en vier bevestigingsringen en worden in de zijkant enkele opbergruimtes voorzien, die door een netje worden afgesloten. Een samenvouwbare opbergbak hoort er standaard ook bij, net als de bagageafdekking die ook als scheidingsnet kan dienen. De achterklep, door de marketingboys Easy-Pack genoemd, opent met de simpele aanraking van een knop. In optie kan de achteras van een automatische hoogteregeling voorzien worden, waardoor zelfs bij zware belading de auto mooi vlak blijft.

Dag in dag uit

De ruime koffer is bij dagdagelijks gebruik een echte plus voor de C-klasse. Niet alleen het volume, maar vooral de makkelijke toegang en de praktische details laten je toe om zowat alles in je C-klasse te kunnen stouwen. Daartegenover staat dan wel dat de bergruimtes in de auto zelf wat te klein zijn. Om het binnengedeelte af te ronden willen we nog opmerken dat de sfeer binnenin niet echt vrolijk is. Hoewel er een evolutie is, heerst hier nog steeds de Duitse strengheid, maar wel met een perfecte afwerking.
 

Op de weg is de C-Klasse Break net zo aangenaam als de berline. Hij rijdt erg dynamisch en walst als het ware van bocht naar bocht, terwijl hij in rechtuitstand een opmerkelijke stabiliteit vertoont. Je zou haast kunnen zeggen dat Mercedes lessen heeft genomen bij BMW. Maar net als bij zijn Beierse collega's is de optionele Sportophanging van de C niet erg vriendelijk voor de ruggewervels. We mogen nog niet van “beenhard” spreken, maar we hebben toch al soepelere veringen onder de bips gehad.
 

Op vraag van de rechtervoet, laat de 2.2 diesel van 170 pk en 400 Nm koppel graag zijn kracht zien, maar in de stad blijft hij toch erg beleefd. Hiervoor zorgt vooral de 5-bak automaat, waarvan het beheer eerder op comfort gericht is. Dat alles resulteert in een gemiddeld verbruik van 8,0 liter per honderd, wat eerder middelmatig is.
 

Prijzen en uitrusting
 

Eén ding verandert er niet bij Mercedes, maar laat ons dat maar typisch Duits noemen. De prijzen. Voor een basis C 220 CDI Classic mag je 36.663 € van je rekening halen. Maar, en dat is dan wel een verandering, de uitrusting is meer dan behoorlijk compleet. Mistlichten, regelbare lendensteun, ESP, boordcomputer, multifunctioneel stuur zijn dingen waar Mercedes vroeger graag een stevig extraatje voor vroeg. Nu horen ook vier elektrische ruiten, centrale armsteun met bergruimte, semi-elektrische stoelverstelling en automatische airco tot de standaard uitrusting.
 

Een uitgebreide optielijst behoort ook tot de traditie en Mercedes geeft je zo de kans om je C-Klasse erg persoonlijk aan te kleden....met de nodige compensatie uiteraard.De automaat laat zich met 2.307 € vergoeden, terwijl je voor het optische AMG-pack 3.444 mag neertellen en voor de bi-xenonverlichting betaal je 1.031 €...maar dan staat er wel een wasinstallatie op en draaien de lampen mee in de bochten

Conclusie

De verkoopcijfers van de break gaan gestaag in klimmende lijn. Toch hoef je deze break niet alleen voor het imago te kopen, want in het dagelijkse gebruik toont hij zich een erg praktische kompaan. En die praktische kantjes verknoeien op geen enkele wijze het rijplezier of het uitstekende comfort, dat hij van de berline erfde. Nu nog een hamer vinden om het spaarvarkentje te breken.