Presentatie

Het recept is eigenlijk poepsimpel en werd al talloze keren door de collega’s uit München toegepast om de mythische M3 maar te vernoemen. Neem een klassieke berline, stop er een pk-brakende motor in en je bekomt een explosief geheel. Is Mercedes dan een bleke na-aper? Niet helemaal. De constructeur met de ster heeft het concept nog iets verder uitgediept en wist als het ware een atoomreactor onder de kap te plaatsen. Een knetterend resultaat, dat is het minste wat je wel kan zeggen.

Van buiten wordt de kracht al zichtbaar. Van vier vuistdikke uitlaten over 18-duimsvelgen naar een voorfront met talloze koelopeningen tot een diffuser onder de achterbumper. Het is er allemaal. Het “6,3 AMG”-schildje zorgt voor wat verwarring, want de motorinhoud is beperkt tot 6,2 liter. Maar daar waren historische redenen voor. Goed voor de nostalgie, maar eigenlijk niet helemaal correct.

Motor

Vergeet alles wat je over de klassieke ontploffingsmotor denkt te weten. De mechaniek die we onder de kap van deze Mercedes C vinden lijkt niet ontworpen te zijn om een berline uit de middenklasse zo vlot mogelijk voort te bewegen, maar eerder om zijn inzittenden in rechtstreeks naar een ander melkwegstelsel  te sturen. De dikke V8 heeft een inhoud van maar eventjes 6,2 liter. Slik… Zijn rivaal uit München houdt het bij 4 liter. Het vermogen bedraagt een kleine 457 pk’s (420 voor die ene uit München) en ik kan jullie verzekeren dat dat ruim voldoende is terwijl het koppel….600 Nm haalt of goed 200 Nm meer als zijn Beierse rivaal. De versnellingsbak is de gekende 7G-Tronic, waarbij je uit drie schakelmodes kan kiezen. Comfort, sport en manueel staan ter beschikking en voor deze laatste hebben ze leuke lepeltjes achter het stuur geplaatst. Onnodig te zeggen dat AMG het beheer naar zijn eigen eisen heeft aangepast.

En waarvoor zorgt al dat geweld?! Een duivels plezier! Zelfs vooraleer je nog maar één meter hebt afgelegd zorgt de V8 al voor de nodige kriebels. Van bij de start stoot de motor een hees en diep gebrom uit. Een kleine gasstoot zorgt voor een trilling door de carrosserie…en de buik van de buren. Discretie kent de AMG niet. Voet op de rem, bak in D en zachtjes vertrekken. Niet makkelijk, want de cavalerie staat te trappelen om losgelaten te worden. Vertrekken doe je dus met een heel groot ei onder je voet en ritjes door de stad en de bewoonde zones moeten met de nodige omzichtigheid aangevat worden. Terwijl je voet het gaspedaal streelt, overspoelen de vier uitlaten de omgeving met een heerlijk gegorgel. Gelukkig reageert de automaat voldoende zacht, wat ook de ingeschakelde modus is en je hoeft dus niet àl teveel schrik te hebben tussen twee rode lichten.

Maar eens de weg vrij is zette we de bak in manueel, de linkerhand schakelt gauw enkele gangen naar beneden waarbij de elektronica ons telkens op een stoot tussengas trakteert en het beest klinkt al dadelijk een heel stuk minder discreet. Tweede versnelling, 4000 toeren en een rechtervoet die op zoek gaat naar de vloer; ik kan jullie verzekeren dat je op dat moment begrijpt met wat bedoelt wordt als ze zeggen dat astronauten bij het vertrek naar de maan, heel wat krachten te verwerken krijgen. De V8 gromt hees en zwaar en vervult de lucht met zijn ruige stem. De C-Klasse wordt naar voren gekatapulteerd, terwijl je rechterhand met moeite snel genoeg is om de naald van de toerenteller in te tomen in zijn zoektocht naar de rode zone. En telkens weer, bij elke volgende versnelling herhaalt hetzelfde scenario zich weer. Een ongelooflijke kracht stuwt je wild vooruit, terwijl het verbale geweld van de V8 soms zelfs op dat van een heuse Nascar begint te lijken. Wat een sensatie!

Om in schoonheid te besluiten toch nog enkele cijfertjes: een top die elektronisch op 250 kmh beperkt wordt, van 0 tot 100 in 4,5 seconden en dat alles met 319 gr CO2 per kilometer!

Wegligging

De 255 mm brede banden zijn te beklagen, want zij moeten al dat vermogen naar het asfalt versluizen. Om hen een handje te helpen hou je dus best rekening met de wetten van de fysica en kan het zeker geen kwaad om te weten waar “friction circle” voor staat. Nochtans is de motriciteit op het droge verbazingwekkend groot, maar toch moet je zeker de bovenvermelde wetmatigheden in het achterhoofd houden bij het uitkomen van een bocht, want anders sta je maar al te snel achterstevoren. Eens je dat goed begrepen hebt kan je de C63 AMG met het stuur en het gaspedaal sturen. Naar onze mening zou hij zelfs dadelijk een goed figuur slagen tijdens driftwedstrijden. Toch is de C63 erg efficiënt en laat de auto zich met plezier en op een ideale manier in de bocht plaatsen. Daarna rest er niets anders dan te doseren…of al je talenten aan te spreken. Toch zijn de reacties vrij progressief en daarmee laat Mercedes nog maar eens zien dat een “beest” ook getemd kan worden. Het ESP reageert erg intelligent en kent drie verschillende instellingen. “On”, “Sport” en “Off” ;-). Met zijn scherp sturende vooras en de wat lichtere achterkant, reageert de C-Klasse erg levendig! Nu nog een sperdifferentieel. En weet je wat? Dat staat wel degelijk op de optielijst, wat kan je dus nog meer vragen!

Comfort

Verwacht geen klassiek rijcomfort in deze C63 AMG. Om bij een dergelijk vermogen een bijhorend weggedrag te bekomen, moest de ophanging behoorlijk verhard worden. Droog is misschien een betere uitdrukking. Droog, maar toch niet beenhard gedempt, integendeel zelfs. Je hoeft dus helemaal niet te vrezen dat je de hele tijd dooreen geschud zal worden. Toch voel je af en toe dat het ophangingscompromis eerder in de richting van de wegligging verschoven is, maar dat nemen we er graag bij! Gelukkig zijn er nog de uitstekende zetels die een groot gedeelte van de meubelen redden. En als toetje op de taart houden ze je lichaam stevig vast, in een haast perfecte zitpositie.

AMG of niet, een C-Klasse blijft een C-Klasse met zijn erg goede afwerking, uitstekende materialen en beperkte binnenruimte. Tezelfdertijd willen we ook even de weinige en kleine bergruimtes bekritiseren. De geluidsisolatie is erg verzorgd en eigenlijk hoor je alleen het diepe gegrol van de V8 en dat vinden we uiterst sympathiek van AMG. Of je passagiers zouden daar anders moeten over oordelen…

Prijzen en uitrusting

73.447 € is voorwaar geen weggevertje. Buiten de, naar onze mening, erg leuke motor, blijven er heel wat gaten in de serie-uitrusting! De airco bvb is slechts semi-automatisch en zelfs voor logische of haast onmisbare uitrusting moet je diep in de geldbuidel grijpen. Verwacht je er dus maar aan dat je voor Bi-Xenonverlichting, Nappa-leder of electrochrome spiegels nog een stevige duit mag neertellen! Je krijgt wel sportzetels, een multifunctioneel stuur en een snelheidsregelaar-begrenzer, met oprechte dank aan Mercedes voor ons rijbewijs.

De concurrentie schuift twee serieuze kleppers naar voren. BMW vraagt voor zijn M3 berline 70.400 € (74.265 € met sequentiële bak), terwijl Lexus zijn IS-F voor 72.460 € slijt. De prijzen schelen weinig, maar onze Japanse vertegenwoordiger is wel veel beter uitgerust. Op dit niveau is het echter vooral een vraag van smaak en goesting.

Dan nog een delicaat onderwerp: het verbruik! Met een gemiddelde van 15 l per honderd laat de C63 je graag de benzinepompen uit de buurt verkennen. Het lijkt misschien veel, maar rekening houdend met de cilinderinhoud lijkt een dergelijk verbruik nog vrij redelijk.

Conclusie

Dit soort auto’s zal wel altijd een heleboel kritiek te verduren krijgen. Tenslotte zijn het toch de dinosauriërs van deze tijd en ziet hun toekomst er niet echt rooskleurig uit. De Mercedes C63 AMG is en blijft duur speelgoed, waar je echter met zijn vieren van kan genieten. Zijn grote V8 druist in tegen alle tendensen van downsizing, maar het plezier dat hij bezorgt is gewoonweg onvervangbaar. Mercedes voert de tijd van de muscle cars weer in. En dat tot onze grote vreugde