Nieuw !
Hoewel de cilinderinhoud gelijk is aan die van de andere dieselmotoren, houdt elke vergelijking daar op. De nieuwe produceert bij 4200 toeren immers 204 pk, maar het is vooral het indrukwekkende koppel van … 500 Nm, dat opvalt. Een soepelheid die kan tellen en van 1600 tot 1800 omw beschikbaar is. Een dergelijke verhouding cilinderinhoud/koppel hebben we nog niet dikwijls gezien. Voor de transmissie mag je tussen een manuele 6-bak en een automaat met 5 verhoudingen kiezen.
Verbazende prestaties
Voor een dieselmotor van deze cilinderinhoud zijn de prestaties gewoon verbluffend: van 0 tot 100 duurt slechts 7 seconden en bij 250 km/u moet hij elektronisch gestopt worden !
Euro 6
Maar de krachttoer is toch de combinatie van prestaties en verbruik. Mercedes kondigt een gemiddelde van 5,2 liter per honderd kilometer aan, terwijl de CO2-uitstoot daarbij tot 132 gr/km beperkt wordt. Bovendien is de auto helemaal geen lichtgewicht. Leeg weegt deze C-Klasse immers goed 1645 kg ! De Duitse constructeur voegt er nog aan toe dat de motor al aan de Euro 5 normen voldoet en het potentieel heeft om zelfs de Euro 6 normen te halen. Om deze uitstekende verbruiksresultaten te halen heeft Mercedes ook aan de aerodynamica gewerkt en kreeg de auto specifieke banden en een speciale stuurbekrachtiging mee.
Op de weg
Kracht ! Wat de ingelegde versnelling of het toerental ook is, steeds weer trekt de motor krachtig en langdurig door. Schitterend gewoon. Tijdens acceleraties hoor je het sympathieke geluid wat duidelijker tot het interieur doordringen, maar op gestabiliseerde snelheid blijft het wonderlijk stil. We zitten dan ook in een Mercedes, niet.
Een schakelindicator waarschuwt de bestuurder als het tijd is om van versnelling te veranderen. En daarbij ga je haast nooit boven de 2000 toeren uit. De motor is zo soepel dat je bij manier van spreken van ’s morgens tot ’s avonds in zesde versnelling kan blijven. Toch is het zonder problemen mogelijk om de naald van de toerenteller naar de rode zone te sturen, waarbij je nooit de indruk krijgt dat de motor verstikt of futloos werkt.
Homogeen…
Bovendien vindt de motor in het onderstel een perfecte compagnon. De ophanging reageert uitzonderlijk evenwichtig en verwerkt zonder problemen de krachtige cavalerie. Maar een chassis dat in staat is om de brute kracht van de AMG V8 van 6,2 liter te verwerken, moet dit ook aankunnen. De C-Klasse rijdt levendig en precies en tegelijkertijd veilig en gezond. Kers op de taart is het comfort dat typisch Duits, maar vooral van Mercedes-niveau is.
Aan de pomp
Dankzij de soepele motor kan je voortdurend in de lage toeren blijven, wat het verbruik uiteraard ten goede komt. Ons gemiddelde bedroeg 7,1 l/100km, wat een uitstekend resultaat is. In de stad klimt het cijfer naar de 8 liter, maar op grotere wegen kan je makkelijk onder de 6 liter duiken. Met een wat voorzichtigere rechtervoet haalden we zelfs 5,3 liter per honderd kilometer!
Prijs
Met 39.930 € kan je de C 250 CDI niet bepaald goedkoop noemen. Tegenover de ”basis” 200 CDI moet je niet minder dan 7500 € opleggen. En zoals gewoonlijk kan het tarief zich na een wandeling door de erg lange optielijst, in hogere sferen bevinden…