François Piette

15 DEC 2009

Mercedes E‑Klasse cabriolet: lekker warm

In alle omstandigheden en vooral bij alle temperaturen met de kap open rijden, is altijd een Britse specialiteit geweest. Met de nieuwe E-Klasse cabriolet gaat Mercedes nog een stapje verder. Vergeet die dikke jassen, sjaals en lederen helmpjes. In deze op de C-Klasse gebaseerde E-Klasse cabriolet hou je op de vier zitplaatsen de oren warm.

Airscarf en Aircap

De Airscarf kennen we al langer van de SL, SLK en de Peugeot 308 CC. Het systeem - dat in de hoofdsteun zit - blaast warme lucht in de nek van de inzittenden. Erg aangenaam. Het systeem wordt hier uitgebreid met een hoogteregeling.
De Aircap is echter helemaal nieuw. Dankzij dit systeem wordt het grote en weinig praktische windscherm overbodig. De Aircap werd grondig bestudeerd en beschermt zelfs de achterste zitplaatsen. Boven op de voorruit klapt een kleine spoiler uit. Die geleidt de lucht over de auto, terwijl achteraan hinderlijke turbulenties vermeden worden dankzij een klein windscherm tussen de hoofdsteunen. Het systeem wordt door de bestuurder ingeschakeld en verhoogt het verbruik met enkele deciliters.

Soepel dak

Net als Audi houdt Mercedes vast aan het lichte en makkelijk opvouwbare soepele dak. Dankzij de dikke voering biedt het bijna het comfort van een stalen dak. Het dak kan worden open- of dichtgeklapt tot 40 km/uur. De gedaanteverwisseling duurt 20 seconden.

Motoren

Aanvankelijk is er keuze tussen vijf motoren. De 250 en 350 CDI-dieselmotoren leveren 204 en 231 pk. Later komt daar nog de 220 CDI bij. Bij de benzinemotoren zien we de 250 CGI van 204 pk, de 350 CGI van 292 pk en de 500 van 388 pk. Net als bij de coupé is er geen AMG-versie voorzien.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie