Met een beetje vertraging op andere constructeurs zoals Peugeot, Citroën, Toyota en Honda, democratiseert Mercedes de hybride. Al is 'democratiseren' misschien een groot woord, want de E-Klasse is niet bepaald de meest bereikbare auto. Hij krijgt een hybride aandrijving, met een dieselmotor in Europa en een benzinemotor in Azië en Amerika.

Diesel

De 250 CDI diesel met 204 pk en 500 Nm wordt verbonden met een kleine elektromotor die 20 kW en ongeveer 250 Nm koppel levert. Met zulke cijfers is er uiteraard geen reden om voor de prestaties te vrezen. Mercedes kondigt een verbruik van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km aan. Rekening houdend met de afmetingen en het vermogen, moet dat bijna een record zijn.

Op het technische programma staan recuperatie van bewegingsenergie, een volledig elektrische modus, een boostfunctie (voor tijdelijk extra vermogen), een start-stopsysteem en wielen met vrijloopfunctie (loskoppeling van de motor). Mercedes doopte deze auto E 300 BlueTec Hybrid.

Benzine

De hybride met benzinemotor heet dan weer E 400 Hybrid en koppelt een V6 met 306 pk aan dezelfde elektromotor met 20 kW en 250 Nm. Hij beschikt over dezelfde technische snufjes als de diesel (start-stop, elektrische modus, ....) en verbruikt een kleine 9 l/100 km. Terwijl de dieselhybride ook beschikbaar wordt als break, is de benzine er alleen als berline.