Eerder sportief of traditioneel?
Net als zijn kleine zus, de C-Klasse, heeft de E-Klasse twee verschillende radiatorroosters: een klassiek exemplaar met de kleine ster op de motorkap en een agressief exemplaar met grote ster geïntegreerd in de grille. Je hebt al begrepen dat Mercedes de middelen niet heeft geschuwd bij de esthetische aanpassingen. De dubbele koplampen van weleer ruimen plaats voor een agressiever element uit één stuk. Dat verandert de blik van de E-Klasse compleet. Achteraan zien we hertekende lichtblokken.
Veiligste van zijn segment?
Bij zijn presentatie in 2009 was de E-Klasse het summum van veiligheidstechnologie. Bijna vier jaar later stellen we vast dat de concurrentie zich dubbel heeft geplooid om het merk met de ster in te halen. Met het veiligheidsarsenaal van deze facelift is Mercedes opnieuw in het voordeel.
Intelligent Drive
De E-Klasse beschikt niet alleen over de gebruikelijke systemen zoals de botspreventie, PreSafe (dat anticipeert op een botsing door de ruiten te sluiten, de gordels aan te spannen, …), de vermoeidheidsdetector en de waarschuwing voor rijden over wegmarkeringen. Mercedes voegt ook het Intelligent Drive-pakket toe. Dat bestaat uit camera’s die een 3D-zicht tonen van vijftig meter voor de auto. Zo merk je andere auto’s (voor of naast de E-Klasse), verkeersborden en … voetgangers beter op.
Motoren
De meeste evoluties vallen te noteren bij de benzinemotoren. Mercedes behoudt het huidige en uitstekende dieselgamma, dat zuiniger werd dankzij een start-stopfunctie. De E300 BlueTec Hybrid, met 2.2 viercilinder gekoppeld aan een elektromotor van 26 pk, verbaast nog altijd met zijn technische kenmerken: 231 pk, 750 Nm koppel en een verbruik van 4,1 l/100 km.
Wereld vol luxe en goede smaak
In het interieur blijft de sfeer globaal hetzelfde. Enkele houtaccenten, leder en metalen inzetstukken: de E-Klasse getuigt van elegantie en goede smaak. Maar om hem helemaal af te stemmen op jouw persoonlijke smaak moet je in jouw portefeuille tasten. Standaard is echter de uitstekende ruimte en rijpositie. Je zit heel comfortabel, klaar om kilometers te malen.
220 of 250 CDI
Dan rest nog de vraag van de motor. In de 220 CDI levert de 2.2 dieselmotor 163 of 170 pk en een koppel van 400 Nm. De 250 CDI biedt maar een veertigtal paarden extra, maar wel het koppel van een vrachtwagen: 500 Nm. De eerste van de twee voldoet ruimschoots in gebruik en levert al goede acceleraties en energieke hernemingen. De grotere slagkracht van de 250 CDI voel je onder jouw rechtervoet, maar de meerprijs van 4.000 euro valt moeilijk te rechtvaardigen.
In beide gevallen is de mechaniek erg soepel en in staat om vanuit stilstand vinnig te vertrekken. Helaas zijn de viercilinder diesels vrij luidruchtig onder belasting. Een gebrek dat nog benadrukt wordt door het onaangename taxigeluid. De 7G-Tronic-automaat voldoet, zelfs al hadden we een snellere respons gewild in urgente situaties.
Subliem comfort, dynamiek behouden
Zelfs zonder de actieve ophanging is het comfort een lange limousine waardig. Het zijdezachte wegcontact filtert met gemak een slecht wegdek en compromitteert de rijdynamiek niet. Bij een vlotte rijstijl beheerst de E-Klasse zijn koetswerkbewegingen, reageert hij gezond en toont hij zich nooit verraderlijk ondanks de achterwielaandrijving. De nauwkeurige stuurbekrachtiging voelt natuurlijker aan dan vroeger. Met de actieve ophanging kun je een auto op maat samenstellen, met vooral bij lage snelheid een betere filtering. Dan moet je wel de meerprijs van dik 4.000 euro verteren.
Prijs en opties
De prijzen beginnen bij 39.688 euro voor de berline (200 CDI, 43.318 euro voor de 220 CDI) en 42.955 euro voor de break. De basisuitrusting is correct, maar om van het veiligheidsfestival te genieten, moet je dieper in de buidel tasten. Idem voor het uitstekende multimediasysteem, dat logisch en gemakkelijk werkt. De ontelbare opties worden aangeboden tegen hoge prijzen. Naargelang de versie varieert de CO2-uitstoot, maar met de viercilinder diesels blijft die altijd onder de grens van 140 g/km.
Conclusie
Stilstaan is achteruitgaan. Dit bekend gezegde is wellicht in het hoofd gekropen van de verantwoordelijken bij Mercedes op het moment van deze facelift. Dit is namelijk geen banale esthetische aanpassing, maar een diepgaande vernieuwing. De E-Klasse blijft trouw aan zichzelf. Hij behoudt zijn uitstekende comfortkwaliteiten, zuinigheid en veiligheid, maar die worden naar een niveau getild dat de concurrenten kopzorgen geeft. De eindafrekening blijft ook trouw aan de traditie …