Mercedes-Benz heeft een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van zijn elektrische voertuigen. In samenwerking met het Formule 1-team van Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) en de Amerikaanse batterijspecialist Factorial Energy, is Mercedes begonnen met tests op de openbare weg van een revolutionaire solid-state accu. Deze technologie belooft veiliger, efficiënter en krachtiger te zijn dan traditionele lithium-ion-batterijen, met een actieradius die tot 25% groter is.
Langverwachte doorbraak in accutechnologie
De solid-state accu lijkt wel de heilige graag van de autosector. Elk merk dat zich richt op elektrisch rijden is tegenwoordig op één of andere manier van ver of dichtbij betrokken bij de ontwikkeling ervan. Het is dan ook serieuze steek naar de concurrentie die Mercedes hier uitdeelt.
Solid-state batterijen maken gebruik van een vaste in plaats van een vloeibare elektrolyt, wat aanzienlijke voordelen oplevert. De technologie verhoogt de energiedichtheid en vermindert het accugewicht, waardoor elektrische auto’s efficiënter kunnen rijden. De nieuwe accu in de test-EQS heeft een geschatte actieradius van maar liefst 1.000 kilometer. Dat is een ferme schep bovenop het rijbereik van de huidige EQS 450+, die met een accucapaciteit van 118 kWh al een erg respectabele 800 kilometer haalt.
Mercedes-Benz werkt sinds 2021 samen met Factorial Energy om deze technologie te ontwikkelen. Eind 2024 werd een eerste prototype van de solid-state accu met succes geïntegreerd in een licht aangepaste EQS. Na uitgebreide laboratoriumtests in Stuttgart is in februari 2025 gestart met testen op de openbare weg. Het doel is om waardevolle data te verzamelen over prestaties en duurzaamheid, als voorbereiding op eventuele toekomstige serieproductie.
Met hulp uit de F1
Mercedes-AMG HPP, het team dat normaal gesproken verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Formule 1-motoren, heeft zijn technische kennis ingezet om de solid-state accu klaar te maken voor gebruik in personenauto’s. Hun uitdaging was een compleet batterijpakket in elkaar te puzzelen op basis van de solid-state cellen van Factorial Energy en er de nodige sturing aan te koppelen.

Wat maakt deze accu zo speciaal?
De accu gebruikt een lithium-metaal anode, die een aanzienlijk hogere energiedichtheid tot wel 450 Wh/kg mogelijk maakt. Met andere woorden: je kan er meer energie mee opslaan per kilogram batterij. Deze accutechnologie vermindert dus het accugewicht, maar verbetert daarnaast ook nog eens de celveiligheid.
En dan is er nog iets dat de batterijen van Factorial zo interessant maakt. Hun solid-state batterijen kunnen namelijk worden geproduceerd op bestaande lithium-ion batterijproductiesystemen, met slechts minimale aanpassingen aan de productielijn. Dat is een groot voordeel als je snelheid wil kunnen maken met de productie.
Die snelheid zal nodig zijn, want de concurrentie is bijzonder groot. Niet alleen in China zet men gelijkaardige stappen in het onderzoek, maar ook Stellantis en Hyundai hebben een samenwerking lopende met Factorial Energy. Zij zullen er ongetwijfeld op gebrand zijn om Mercedes weer bij te benen.