Als je de F700 op het circuit van Monte Blanco ziet rondrijden, kan je je maar moeilijk indenken dat dit een “ecologische” auto is. Met een lengte van 5m18, zijn platform van Maybach (dus iets korter als de lange versie van de S-Klasse) en zijn achterste met ware SLR-allures, lijkt hij eerder op een luxeberline waarvoor respect voor het milieu helemaal geen prioriteit is. De wielbasis is met zijn 3,45 meter zo maar eventjes 28,5 cm groter als die van een S-Klasse of met andere woorden enorm. Instappen in het met kurk beklede interieur (jaja) vormt dus helemaal geen probleem. Maar het meest verrassend is de modulariteit van de stoelen, die je naar de weg of tegenover elkaar kan richten. En in het midden vind je zelfs een heuse “sushibar”. De atmosfeer die het interieur uitstraalt mag je dus best erg rijkelijk noemen en op het multimediascherm komt er zelfs een virtuele jonge vrouw je commando’s beantwoorden.
DIESOTTO
Je zou dus niet verwachten dat de F700 bij de “groenen” hoort. En toch verbruikt hij maar 5,3 liter per honderd kilometer en blijft zijn uitstoot tot 127 gr CO2 per km beperkt. Het geheim ligt in de DIESOTTO-motor. Het gaat hierbij om een viercilinder van 1800 cc, die de voordelen van een benzinemotor met kleine inhoud (lage uitstoot) aan het verbruik van een diesel koppelt. De rechtstreekse injectie wordt door een common rail gevoed, terwijl de inlaatlucht door een tweetraps-turbo wordt aangejaagd. Maar het zijn niet deze maatregelen die zulke resultaten bewerkstelligen. Tijdens de start en bij belasting (acceleratie) wordt de ontsteking en dus de homogene verbranding, door een klassieke ontstekingskaars uitgelokt. Maar, bij lage belasting schakelt de motor over op zelfontsteking, zoals een dieselmotor. En bij vertrek wordt de motor ook nog eens door een hybride-elektromotor bijgestaan. Het maximale vermogen bedraagt 238 pk en daar mag je nog eens 20 pk van de elektromotoren bijtellen. Samen met het koppel van 400 Nm worden hier de waarden van de 3.5 V6 benzine of de 3.O turbodiesel uit de huidige S-Klasse bereikt..
Niet voor morgen
Maar toch zullen we niet al te snel van deze voordelen kunnen genieten. Mercedes heeft op korte termijn immers geen plannen om deze motor op de markt brengen. Toch niet compleet, want bepaalde elementen zullen we zeker onder de kap van de hybride-modellen (ML, S, GLK, E) terugvinden, die volgend jaar gepresenteerd worden. Maar dat kan er ons toch niet van weerhouden om nu al een test uit te voeren en, met alle respect, de motor even aan de tand te voelen. Eerste vaststelling is dat het wat raar aandoet om onder de kap van zulk een wagen slechts een viercilinder te horen draaien. Maar eens op weg vult de DIESOTTO alle beloften, wat betreft rijplezier en koppel, in. Ondanks het hoge gewicht van 2,5 ton, herneemt de kleine motor zonder moeite vanuit de laagste toeren. De sprint van 0 tot 100 legt de F700 in 7,5 seconden af, terwijl de top, die we niet konden testen, elektronisch op 200 kmh wordt begrensd. Toch heeft geen enkele ingenieur kunnen bevestigen dat het gemiddeld verbruik van 5,3 liter ook effectief realiseerbaar is. Het verbruik wordt immers tijdens een genormaliseerde cyclus, dus artificieel, berekend.
Laser-ogen
Maar de F700 zorgt niet alleen op milieugebied voor een aantal nieuwigheden. Een andere en erg interessante innovatie is de PRE-SCAN. Het is een detectielaser die één tot zeven meter voor de auto, de weg scant en zo de intelligente ophanging stuurt. De F700 krijgt immers de ABC (Avtive Body Control)-ophanging, die we al van de CL, de S en de SL kennen, maar hier zijn anticiperende werking verdubbelt ziet worden. In functie van wat de lasers ontdekken, worden de dempers aangepast om zo de oneffenheden zo goed mogelijk op te vangen. En het resultaat is verbluffend. Je hebt werkelijk het gevoel om op een zwevend tapijt te zitten, zo efficiënt en zacht wordt alles gladgestreken. Maar….hoewel de PRE-SCAN waarschijnlijk het systeem is dat de de ABC-ophanging zal vervolledigen, zal het nog een hele tijd duren vooraleer we het op de gewone weg zullen te zien krijgen. Elke lasereenheid kost immers nog zo een 1000 € en het geheel wordt door een ultragesofistikeerde stuureenheid bevolen, wat betekent dat serieproductie zeker nog niet voor morgen is.