In de G 500 doet Mercedes aan downsizing, al is die term is hier misschien niet helemaal op zijn plaats. De 5.5 V8 ruimt plaats voor de 4.0 biturbo, een krachtbron die we al kennen uit de AMG GT, C 63 en G 500 4x4² concept car. Een kleinere motor dus, maar hij levert wel 34 pk meer dan zijn voorganger of in totaal 422 pk.

De G 350 d ziet zijn vermogen stijgen van 211 naar 245 pk, terwijl de AMG G 63 571 pk levert (27 pk winst) en de AMG G 65 630 pk (28 pk extra). Behalve de dikste AMG hebben ze trouwens allemaal een start-stopfunctie om het verbruik te verlagen.

Mercedes sleutelde ook aan het onderstel. Een nieuwe afstelling van de ophanging en een gevoeliger ESP verhogen de stabiliteit en het rijcomfort van deze mastodont. Ook het design evolueerde lichtjes. Visueel herken je de G 350d en G 500 het gemakkelijkst aan de nieuwe vorm van de bumpers en de spatbordverbreders in de kleur van het koetswerk. Mercedes spuit de buitenkant van de G-Klasse trouwens in enkele opvallend felle kleuren, voor kopers die vinden dat een grijze G-Klasse toch wat te discreet blijft. Binnenin kijkt de bestuurder naar een set nieuwe wijzerplaten met centraal scherm van 11,4 cm.