De Mercedes G-Klasse is al 33 jaar een certitude bij de terreinwagens. Een brok graniet die over de jaren heen schijnbaar niet veel veranderd is, maar toch altijd actueel blijft. En het einde is nog niet in zicht: met nieuwe AMG-motoren, een verfijnde look en een verbeterde uitrusting kan hij weer een tijdje voort.

Maak je niet ongerust: aan de rudimentaire ziel van het ontwerp uit 1979 raken de ontwerpers niet. De G blijft in de eerste plaats een imposante, hoekige terreinwagen, maar met enkele moderne nieuwe accenten. De led-dagrijlichten vooraan en de meer gestroomlijnde buitenspiegels springen het meest in het oog. De AMG-varianten pakken uit met een nieuwe grille met dubbele lamellen, een bumper met grote luchtinlaten, rode remklauwen en 20-duimsvelgen.

Hightech

Achter die stoere blik schuilt toptechnologie: een infotainmentsysteem met navigatie, spraakbediening, Bluetooth en internettoegang (standaard) of opties zoals het dodehoeksysteem, de parkeerhulp en de automatische snelheids- en afstandsregelaar.  Binnenin hertekende Mercedes de centrale console, de instrumenten (met in het midden een kleurenscherm) en de versnellingspook. Het ESP stabiliseert nu ook een aanhangwagen.

De sterkste

Onder de motorkap van de gewone G kun je kiezen tussen een 3.0 V6 diesel (G 350 BlueTec) en een 5.5 V8-benzine (G 500). Het kan nog indrukwekkender, met de nieuwe AMG-motoren: de G 63 AMG met 5.5 achtcilinder biturbo en de G 65 AMG met 6.0 V12 biturbo, met 612 pk en 1.000 Nm meteen de sterkste terreinwagen van het moment. De vernieuwde G is verkrijgbaar vanaf juni.