De langverwachte GLA is het antwoord van Mercedes op de Audi Q3 en BMW X1. Hij is gebaseerd op het platform van de A-Klasse, meet 4,42 meter en beschikt optioneel over 4Matic-vierwielaandrijving die het koppel volledig variabel verdeelt. De eerste presentatie is gepland voor het salon van Frankfurt, bestellen kan vanaf midden november.
Het kleintje van het gamma
Bij Mercedes houden ze van SUV’s, getuige het ongelooflijk ruime gamma dat nu bestaat uit de GLA, de GLK, de GL, de G en de ML. De GLA is de kleinste van de bende. Hij wordt standaard geleverd met voorwielaandrijving, maar beschikt op verzoek over 4Matic-vierwielaandrijving. Mercedes belooft een grote wendbaarheid op alle terreinen, wat we ongetwijfeld nog zullen nagaan bij een test.
Vier motoren beschikbaar
In eerste instantie biedt Mercedes een motorpalet met vier krachtbronnen: de GLA 200 en 250 (respectievelijk 156 en 211 pk) en de GLA 200 en 220 CDI diesel (respectievelijk 136 en 170 pk).
Uitrusting
In combinatie met de 4Matic-transmissie heeft de GLA een terreinprogramma dat de schakelbewegingen van de automaat en de respons van het gaspedaal aanpast. Het geïntegreerde multimediascherm toont ook informatie zoals de glooiing (in graden) of de hellingshoek (in procent).
De GLA neemt het multimediasysteem van de A-Klasse over, inclusief volledige integratie van jouw iPhone. Jammer, Android-gebruikers. Mercedes biedt heel wat rijhulpsystemen zoals een waarschuwing voor de dode hoek of wegmarkeringen die in het Trajecthulp-pack zitten of de grootlichthulp (optie). Het actieve parkeerhulpsysteem parkeert de GLA automatisch in de lengterichting of dwars.
Verstrooide bestuurders bevelen we warm de Distronic Plus aan (adaptieve snelheidsregelaar), gekoppeld aan de Collision Prevention Assist Plus die de auto zelfstandig afremt als het risico op een ongeval te groot wordt.