François Piette

11 SEP 2009

Mercedes S 500 Plug‑in Hybrid: klaar voor productie

Mercedes toont heel wat nieuwigheden op het salon van Frankfurt. Zo zien we ondermeer dit prototype van een S-Klasse hybride die een verrassende verhouding verbruik/prestaties kan voorleggen. V een simpele stekker wortd hij opgeladen.

S 400 Hybrid

Technisch gezien verschilt deze S 500 Plug-in Hybrid weinig van de S 400 Hybrid. De elektrische motor is nochtans drie keer zo sterk en levert een vermogen van 60 pk en een koppel van 250 Nm. Mercedes heeft nog niets gezegd over de thermische motor, maar we vermoeden dat de 3,5-liter V6-motor met directe injectie behouden blijft. De auto krijgt een stop&startsysteem en het vermogen wordt via de gekende 7G-Tronic-automaat met zeven gangen naar de achterwielen geleid. De lithium-ionbatterijen zijn groter en krachtiger en verhuisden van het motorcompartiment naar een plaatsje boven de achteras. Doordat ze achter de achterzetels en deels in de kofferruimte zitten, zorgen ze voor een betere gewichtsverdeling en wegligging.

Dertig kilometer zonder uitstoot

Als de batterijen volgeladen zijn, komt de S 500 Plug-in Hybrid met elektrische aandrijving alleen, dertig kilometer ver. Met een speciale laadeenheid kan de auto in minder dan een uur weer opgeladen worden. Met een gewone stekker duurt dit ongeveer vier en half uur. Mercedes kondigt een gemiddeld verbruik aan van 3,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 74 g/km. De prestaties zijn van een erg hoog niveau: de topsnelheid bedraagt 250 km/uur en in 5,5 seconden snelt hij van 0 naar 100 km/uur.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie