Uit een zee van kleine wolken doemt El Teide op, het hoogste punt van Spanje. Te midden van deze machtige natuur voelen we ons plots heel klein. We zijn op Tenerife, het vulkanische eiland van de Canarische archipel op minder dan 200 km van de Afrikaanse kust en de Sahara. Op een hoogte van 2.500 meter strekt de weg zich uit als een strook asfalt tussen de opgedroogde lavastromen van de vorige uitbarsting. Die vond een eeuw geleden plaats. Ware er niet het branderige lentezonnetje, we zouden denken dat we op de maan rijden. Gelukkig zijn we hier om een cabriolet te testen: de nieuwe SLK van Mercedes. Geen enkele radar te bespeuren, weinig toeristen en een prachtig uitzicht: het feest kan beginnen.

Magisch dak

Sinds de lancering van de eerste generatie in 1996 is de SLK is echt succesverhaal. Hij past perfect in de reeks van 'burgerlijke' roadsters. In de SLK is er geen sprake van radicalisering, geen voorrang voor sportiviteit ten nadele van het comfort en de uitrusting. Het blijft tenslotte een Mercedes. Het interieur is één en al verfijning. Leder, geborsteld aluminium, toptechnologie, een overvloed aan elektronische rijhulpsystemen: de SLK verwent zijn inzittenden.

Het Airscarf-systeem (nekverwarming) dat op de vorige generatie debuteerde, werd net als het harde plooidak herzien. Mercedes presenteert als wereldpremière (en in optie, uiteraard) het dak Magic Sky. Met een simpele druk op een knop varieert de kleur van het glazen dak, van donker tot licht. Dankzij een ingenieus systeem dat het glas onder elektrische stroom zet, kun je zelf kiezen hoeveel zonnestralen binnenvallen in het interieur.

Niet al rijdend

Het eerste wat in onze gedachten schiet op de Canarische eilanden, is om het dak te openen. Helaas is dat al rijdend niet mogelijk en krimpt het koffervolume met geopend dak tot een schamele 225 liter. Met open dak komt de lijn van de SLK het beste tot zijn recht. De ontwerpers hebben de geest van de vorige generaties bewaard. Een lange motorkap, een ver naar achteren geplaatst interieur en een korte kont: alle ingrediënten van een roadster zijn aanwezig.

Vooraan staat het radiatorrooster erg verticaal, een knipoog naar de legendarische 190SL uit de jaren vijftig en duidelijk geïnspireerd door de schitterende SLS. Die overeenkomst wordt nog benadrukt door details zoals de vorm van het kofferdeksel die de koetswerklijn helemaal niet verstoort. Dit is kunst!

Precies wat nodig is

We beginnen onze aanval op de uitgedoofde vulcaan met het basismodel: een SLK 200 met manuele versnellingsbak. De motor is een drukgevoede viercilinder die zeker niet zo melodieus klinkt als een V6, maar de ingenieurs zetten een en ander recht met het geluid van de uitlaat. Zelfs de overdrukklep van de turbo is hoorbaar, precies zoals het past.

Voor een instapmodel maakt deze SLK 200 indruk. Ondanks de beperkte cilinderinhoud ontwikkelt het blok met 1.800 cc en directe injectie toch 184 paarden. Achter het stuur hadden we zelfs de indruk dat het er nog meer waren, een zeldzaamheid bij de huidige seriemodellen. Soepel onderin, elastisch in het midden en wild hogerop: de viercilinder geeft bij alle toerentallen het beste van zichzelf. Een waar plezier.

Dubbel gezicht

Het rijgedrag dan. Ook op dat vlak kozen we voor de basis: de klassieke ophanging met stalen veren die een uitstekend compromis biedt tussen comfort en precisie. Een adaptief onderstel is beschikbaar als optie. Onder het chique uiterlijk dat uitnodigt tot rustige tochtjes, verbergt de SLK een ander gezicht.

Hij is levendig en precies, reageert geleidelijk en voorspelbaar en geeft altijd goed aan waar zijn limieten liggen. Zelfs bij een hoog tempo heb je het volste vertrouwen in de SLK. Hij reageert neutraal of lichtjes onderstuurd in het begin van de bocht en laat de achterkant zachtjes driften bij het uitgaan van de bocht, dankzij het forse koppel en de gemakkelijk doseerbare motor. En dat allemaal met ingeschakelde stabiliteitscontrole (ESP), een bewijs dat het perfect mogelijk is om sportiviteit en veiligheid te combineren zonder in excessen te vervallen.  

Start/stop

Het leven bestaat uit compromissen, voor auto's geldt hetzelfde. De nieuwe SLK slaagt perfect in deze oefening. Als kers op de taart betaal je je niet blauw aan benzine dankzij het standaard geleverde start-stopsysteem op alle motoren. Voor de basisversie moet je wel rekenen op een prijs van dik 40.000 euro.