François Piette

11 OKT 2011

Emoties onder controle

“Een auto voor papa’s meisje”, zo noemde mijn voormalige buurman de Mercedes SLK. Nogal oneerbiedig voor de kwalitatief hoogstaande roadster die het concept van het harde plooidak opnieuw introduceerde in zijn segment. Nochtans heeft hij niet helemaal ongelijk: de vrouwelijke en brave lijn maakte de SLK (vaak ten onrechte) het mikpunt van spot van macho’s, die meer te vinden waren voor bolides die in hun ogen mannelijker zijn. Vandaag slaat Mercedes terug met een nieuwe SLK die dynamischer en groener is. Helemaal in de geest van de tijd.

In afwachting van meer pk’s

De SLK 350 is de top van het gamma dat momenteel drie motoren telt. De 200 en 250 beschikken over een viercilinder compressor met een vermogen van respectievelijk 184 en 204 pk. Niet genoeg cilinders of paarden voor jou? De 350 beantwoordt aan je verwachtingen met een 3.5 V6 en 306 pk. Nog altijd te nipt? De aangekondigde AMG-versie heeft een 5.5 V8 met bijna 450 pk.

Mercedes heeft ook aan de veelrijders gedacht met een dieselvariant. Een schade, zullen de puristen uitroepen. Mazout onder de motorkap van een roadster! Nochtans rijdt die ook heel vlot dankzij 200 pk en een koppel van 500 Nm.

Verleidelijke lijn

Qua stijl liet Mercedes zich grotendeels inspireren door de sportieve SLS, zoals bij alle laatste creaties van het merk. De lange motorkap, gespierde vleugels en korte achterzijde geven de SLK een onmiskenbaar sportief temperament. Hij is dus sportief, maar ook luxueus, getuige de ontelbare chroomaccenten.

Weelderig

Het echte spektakel speelt zich af in het interieur. Wat een sfeer, vooral ‘s nachts. De indirecte rode verlichting (een optie) wekt een chique atmosfeer op, een beetje zoals in een club. Bij de materiaalkeuze heeft Mercedes niet beknibbeld op de kwaliteit: geborsteld aluminium, leder, chroomaccenten en zachte plastics. Uitstekend en van goede smaak en dat kunnen we niet vaak zeggen over een Duitse wagen. Om het geheel te verlichten, kun je het Magic Sky-dak bestellen dat met een simpele druk op een knop de transparantie van het glazen dak verandert, van helder tot donker. Maar opgepast, de rekening loopt snel op.

Symfonie onder de kap

Om de sfeer nog te verbeteren kun je de geluidsinstallatie van Harman Kardon die het interieur verandert in een concertzaal aankruisen op de optielijst. Maar de echte fan stelt zich tevreden met het geluid van de zes meesterlijke cilinders onder de motorkap. De 3.5 V6 gromt en eindigt in een orkest in de buurt van de rode zone. In tegenstelling tot de vorige SLK worden kleine plofjes bij het schakelen vermeden.

Geluid is er, maar …

De V6 is soepel en zacht bij lage toerentallen en klimt enthousiast en muzikaal in de toeren. De automatische zevenbak rijmt dat bovendien met zachtheid en intelligentie. De perfecte combinatie? Op papier wel, maar we missen toch wat karakter. Het gaat hier tenslotte om een sportieveling. We hopen dus dat de V6 zal uitbarsten vanaf een bepaald toerental, maar helaas.

De motor blijft altijd zeer lineair. Ik ben aan het muggenziften, maar het karakter van een flat six van Porsche of een zes-in-lijn van BMW maakt meer indruk. Toch blijft de balans van de stermotor bijzonder positief, vooral omdat hij heel zuinig is. Ons gemiddelde bleef onder 9,5 l/100 km. Voor een atmosferische motor met zo’n vermogen is dat een record. Met een sportieve rijstijl verbruikt de kleine viercilinder van de 200 Kompressor bijna evenveel.

Evenwicht

Het weggedrag is veilig en gezond in alle omstandigheden. De SLK is niet lastig om te besturen, drift alleen als je er expliciet om vraagt en bezorgt je nooit angstzweet. De stabiliteitscontrole (ESP) houdt altijd een oogje in het zeil. Misschien zelfs te grondig, zodat sportieve bestuurders mogelijk zullen betreuren dat je het ESP niet volledig kunt uitschakelen op circuit. Maar zij kunnen nog altijd terecht bij de AMG-versie. De SLK 350 is minder evenwichtig dan zijn kleine broertjes met viercilinders, maar overtuigt toch dankzij zijn voldoende directe besturing. De voortrein laat een scherpe indruk na.

Bijna het comfort van een berline

Het sterkste punt van deze roadster is ongetwijfeld zijn werkingscomfort. Meestal word je in een roadster aardig door elkaar geschud. Mercedes bewijst dat het anders kan met een opmerkelijk goed filterende ophanging die schokken heel goed absorbeert. Natuurlijk moet je niet dromen van het comfort van een S-Klasse of zelfs een C-Klasse, maar in vergelijking met zijn concurrenten slaagt deze SLK cum laude, met felicitaties van de jury. Het interieur is ruim en de opbergvakken zijn niet belachelijk. Door de beperkte koffervolume moet je echter niet proberen om je hele kleerkast mee te nemen op vakantie, al helemaal niet mocht je het idee krijgen om de kap te openen.

Geen cadeau

Met een prijs van 55.055 euro is de SLK 350 niet goedkoop. De uitvoering Edition 1 voegt nog 9.000 euro bij de factuur. Wat krijg je voor die 55.055 euro? Eigenlijk niet zo veel. Je moet opleggen voor een automatische klimaatregeling, een lederen bekleding, verwarmde zetels, (aangename) nekverwarming, een uitgebreide gps met radio of het Magic Sky-dak (een primeur van de nieuwe SLK, maar het kost bijna 2.500 euro). Kortom, heel wat zaken die standaard hadden verwacht en die de rekening opdrijven met ruim 10.000 euro. Veel geld voor een kleine roadster.

Conclusie

In de categorie van de roadsters voor dagelijks gebruik behoorde de SLK altijd al tot de top. Dat geldt ook voor de nieuwe generatie, die met zijn opmerkelijke comfort, goed afwerking en relatief praktische concept de kaart van het comfort trekt. De pittige lijn doet wilde prestaties vermoeden. De V6 duwt hard en klinkt goed en het weggedrag is evenwichtig, maar lyrisch word je er niet van. De SLK is een elegante, gedistingeerde maîtresse die haar charmes duur laat betalen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie