De boat show die in september plaatsvindt in de haven van het prinsdom Monaco is een van de meest exclusieve evenementen van de planeet. Boten waarvan je je niet kon inbeelden dat ze echt bestaan en uiteraard bijhorende auto’s: in die unieke omgeving gaf Mercedes ons de sleutels van een van de eerste exemplaren van de SLS AMG Roadster. Zelfs in die wereld van glitter en glamour, trekt onze testwagen de aandacht. Zijn aantrekkingskracht? Ongetwijfeld het genot van rijden onder de blote hemel. Maar er is meer.
Kleeft aan de weg
Met zijn stoffen kap mocht de SLS Roadster een kruis maken over de vleugeldeuren. Spijtig, maar het was niet mogelijk om ze te behouden. Voor de rest is er bijna niets veranderd. Zolang de kap gesloten is tenminste, want weggeplooid achter de zetels krijgt de SLS een vlakkere lijn. Dat versterkt zelfs nog de grootste indruk van de wagen, zeker van achteren gezien. In profiel lijkt hij letterlijk aan de weg te kleven. Grote kunst!
Tot 50 km/u
Te midden van de zomerse warmte van eind september rijden we enkele kilometers in de stad, weg van de kust en in de richting van het achterland. De ideale gelegenheid om het dak eens uit te proberen. Het systeem werkt helemaal automatisch en kan al rijdend tot 50 km/u bediend worden. In elf seconden plooit het dak in Z-vorm weg achter de zetels. De kofferruimte werd nauwelijks kleiner: 173 liter tegenover 176 liter voor de coupé. De structuur van de stoffen kap is heel licht en bestaat uit staal, magnesium en aluminium. De glazen achterruit is naadloos geïntegreerd, waardoor stroomlijngeluiden zelfs bij hoge snelheden achterwege blijven. Net als de coupé gaat de SLS Roadster erg hard: 317 km/u.
Stijf en licht
Na het flaneren aan de kust, is het tijd voor het echte werk. We trekken richting de Alpes de Haute Provence. Geleidelijk voeren we het tempo op en worden we ons bewust van het uitstekende werk dat Mercedes gerealiseerd heeft op het vlak van stijfheid. De ontwikkeling concentreerde zich vooral op de onderzijde van het koetswerk, het kader van de voorruit en enkele verstevigingsbalken (tussen de kap en de brandstoftank om de achteras te versterken en achter de zetels). Dat alles verhoogt het gewicht maar met 40 kg (1.660 kg) in vergelijking met de coupé. Zelfs op slechte wegen en bij het benutten van de 650 Nm koppel van de atmosferische V8 geeft de SLS Roadster geen krimp.
Sport of comfort?
Als de eerste scherpe bochten zich aandienen, ‘speel’ ik wat met de knop van de Ride Control. Comfort, Sport of Sport Plus: de ophanging wordt harder naar wens. Tussen de overdreven harde Sport Plus (voorbehouden voor circuitgebruik) en het pompen van de Comfort-stand (om rustig te rijden) schenkt de middelste stand perfect voldoening. De stabiliteitscontrole (ESP) biedt de keuze tussen On, Sport en Off. De eerste positie komt heel snel tussenbeide en kleeft de auto aan de weg bij het uitkomen van een bocht. De Sport-modus geeft meer vrijheid aan de achtertrein en grijpt pas in bij excessen. Perfect voor mij.
Voorts kunnen we alleen genieten van het concert van de machtige V8, in goede banen geleid door de versnellingsbak met dubbele koppeling die, terloops gezegd, wel iets sneller zou mogen reageren bij een sportieve rijstijl. Om jezelf te trakteren op een SLS Roadster moet je rekenen op 204.490 euro, 10.000 euro meer dan de coupé.