Na Tesla en Lexus is het binnenkort de beurt aan Mercedes om steer-by-wire-technologie en een speciaal yoke-vormig stuur te introduceren in zijn toekomstige modellen vanaf 2026.
Steer-by-wire-technologie, al jarenlang in gebruik in de luchtvaart, begint nu ook stilaan door te breken in de autosector. Eigenlijk is dit geen compleet nieuwe ontwikkeling: Infiniti bracht de technologie al in 2013 op de markt in de Q50! Na een eerder lauwe ontvangst door het publiek trok het Japanse merk echter de stekker uit het project. Maar vandaag maakt steer-by-wire een stevige comeback! De technologie wordt ondertussen al aangeboden in de Tesla Cybertruck en zal binnenkort ook beschikbaar zijn in de Lexus RZ, en dus ook in toekomstige modellen van Mercedes!



Wat is steer-by-wire en wat zijn de voordelen?
Steer-by-wire is een technologie waarbij het stuur en de wielen niet langer fysiek met elkaar verbonden zijn. In plaats daarvan communiceren ze via elektrische signalen over kabels (“wires”). Dankzij systeemredundantie blijft de veiligheid en betrouwbaarheid gegarandeerd. Deze technologie biedt tal van voordelen op het vlak van rijcomfort en dynamiek. Zo verdwijnen vrijwel alle trillingen uit het stuurwiel en wordt de stuurverhouding continu aangepast aan de rijsnelheid.
Het resultaat? Nooit meer handen kruisen of het stuur loslaten in krappe bochten! Bovendien maakt het systeem een betere samenwerking mogelijk met eventuele meedraaiende achterwielen. Mercedes geeft aan dat deze tot wel 10 graden kunnen insturen dankzij steer-by-wire! En niet te vergeten: het yoke-stuur vormt een duidelijke troef voor (semi-)autonoom rijden.



Officiële introductie in een productie-Mercedes in 2026!
“De technologie biedt een unieke klantervaring die veel verder gaat dan enkel sturen. In combinatie met conditioneel autonoom rijden op niveau 3 zorgt het ook voor een nog meeslependere entertainmentervaring op middellange termijn. Het platte stuur biedt bijvoorbeeld een beter zicht op het scherm wanneer je naar je favoriete programma kijkt,” verklaart Markus Schäfer, technisch directeur en hoofd ontwikkeling bij Mercedes-Benz. Het merk heeft al meer dan een miljoen testkilometers afgelegd, zowel op testbanken als op circuit en de openbare weg, met wagens uitgerust met steer-by-wire. Een technologie die vanaf 2026 officieel zijn intrede maakt in een productiemodel van Mercedes!