Na Frankfurt, Tokyo en Detroit, krijgt Genève nu ook een Mini concept om voor te stellen (Brussel viel dus nog maar eens naast de prijzen). Deze keer worden de rally van Monte Carlo, van 1964 tot 1967, en het eeuwfeest van de ontwerper van de Mini herdacht.
Reizen
Alexander Arnold Constantine (Alec) Issigonis werd op 18 november geboren in wat we nu Turkije noemen. Zijn vader was Grieks en zijn moeder Duits. Het was tijdens de rally van Monte Carlo dat de Engelse Mini zijn talent liet zien. Deze internationale sfeer wordt alle eer aangedaan met dit nieuwe Geneva concept, het is een moderne interpretatie van wat vroeger de leidraad was voor de Mini Traveller, Mini Countryman en Mini Clubman Estate.
Actief leven
Dit Mini « break » concept is heel vernuft. Het vergemakkelijken van de toegang tot de auto en het laden ervan was het hoofddoel bij het ontwerp. Alle deuren, maar dan ook alle deuren, maken gebruik van specifieke hechtingen dat toelaten om die deuren zowel zijwaarts als voorwaarts te laten uitdraaien.
Cargo doos
De kofferruimte van deze Mini Concept Geneva bezit een modulaire cargo doos. Het doorzichtige deksel van deze doos kan opgeklapt worden en vormt tegelijk voor een afsluiting tussen de kofferruimte en de rest van de auto. De vloer van deze doos komt ook los en kan achteruit geschoven worden om zo het laden en lossen te vergemakkelijken.
S.U.B.
De Sports Utility Box is een bijkomende en multifunctionele opbergruimte dat in de opening van de achterste zijruit opgehangen kan worden. Door het gebruik van luiken op deze doos kan hij van buiten uit geladen worden, of omgekeerd, handig om voorwerpen door te geven.
Met vier of met koffers
De Mini Concept Geneva kan gemakkelijk vier personen aan. De ontwerpers van dit concept hebben voor draaiende zetels gezorgd om de toegang tot de achterzetels te vergemakkelijk. Als de achterzetels neergeklapt worden maakt dit plaats voor een grote en vlakke laadvloer.
Elegant en krachtig
De allure van deze Mini Concept Geneva onderscheid zich, volgens zijn ontwerpers, door zijn strakke lijnen en vlakke oppervlakten. Andere onderdelen, zoals de daklijn en wielkasten bijvoorbeeld, worden op hun beurt ook extra en apart in de verf gezet.
Blinkend
Het koetswerk werd in een Satellite Silver metaalkleur geverfd. De onderdelen die niet direct in het oog springen en wat verdoken zitten vallen op door een discrete grijze kleur. Dit grijs gaat echt blinken wanneer er licht op valt. De typische zwarte band op de flanken bestaat uit soepel neopreen.
Floating elements
In het intérieur hebben ze « floating elements » geplaatst. De zetels bijvoorbeeld, geven de indruk dat ze in het intérieur zweven. Ook het dashboard, met numerieke en analoge metertjes, geven diezelfde indruk. De overheersende gebruikte materialen zijn wit leer, chroom en aluminium. De binnenkant van de deuren bestaan uit met aluminium overtrokken glasvezel, de vloer heeft een carbon look vervaardigd uit geweven nylon.
Inspiratie
De originaliteit van dit concept getuigt van het lef van Alec Issigonis. De rally wordt herdacht door de lichten op het radiatorrooster, zijn avonturiers gedachte, onder andere, door het reservewiel op het dak. De praktische kant van deze Mini maakt hem klaar, virtueel, om alle Europese wegen aan te doen en in de voetsporen van zijn verleden en uitvinder te treden.
Bron : Mini