François Piette

1 NOV 2005

Mini Cooper S John Cooper Works GP : 28 letters in totaal

De naam van deze Mini Cooper S, uitgerust met de John Cooper Works GP kit en voorzien voor Mini races, is bijna even lang als de auto zelf. Deze speciale editie werd voorzien van ongeveer 218 pk ( 160 kW ) en een stevige vermindering in gewicht. Deze, eerder agressieve, versie zal in een oplage van 2000 exemplaren gemaakt worden. Hij werd voor het eerst voorgesteld tijdens de “Mini United” van 28 tot 30 oktober in Misano (Italië), een jaarlijkse Mini bijeenkomst waar ook de finales van alle Mini competities gereden worden. Racen toepassen op de weg Om deze auto te ontwerpen hebben de ingenieurs de intercooler en de motor aangepast om het vermogen van deze 1.6 liter op ongeveer 160 kW te brengen. Om dit vermogen en koppel van 245 Nm efficiënt en veilig over te brengen is deze speciale versie standaard uitgerust met een automatisch blokkerend differentieel. De dynamische stabiliteitscontrole (DSC) is enkel in optie verkrijgbaar. Hij krijgt ook de John Cooper Works remmen mee, met vooraan roodgeschilderde remklauwen. De bijkomende standaard uitrusting van de John Cooper bestaat uit een sportvering en een specifieke sonoriteit afkomstig van de aangepaste motor. Een ander sterk punt komt van de 18 duim velgen die speciaal voor deze Mini werden ontworpen. Gewicht is taboe Om deze versie zo licht mogelijk te maken hebben de ingenieurs gebruik gemaakt van heel wat technologische aanpassingen evenals een nieuw koetswerk voor deze speciale editie. De achterste wieldraagarmen werden vervangen door draagarmen uit aluminium. Door de wijzigingen aan het koetswerk, het verwijderen van geluiddempende materialen, de achterbank en de air conditioning ( verkrijgbaar in optie zonder meerprijs ) werd ook nog 40 kg gewonnen. Aërodynamica De Mini Cooper S, met de John Cooper Works GP kit, biedt een specifiek aërodynamisch pakket aan. De spoilers vooraan, lateraal en achteraan, verlaagde drempel, beschermingspanelen en luchtgeleiders onderaan de wagen kregen een nieuw design om de luchtweerstand te verlagen en de druk op voor- en achterwielen op te drijven. Ook is hij te erkennen aan de exclusieve grijs blauwe kleur een de “Pure Silver” dakkleur. De luchtinlaten en de spoiler vooraan krijgen ook de Pure Silver kleur. Tot slot gaan de achteruitkijkspiegels de persoonlijke toer op met een “Chili Red” tintje. Puristisch intérieur Om de racewagens eer aan te doen werd het intérieur van de Mini Cooper S met John Cooper Works GP kit ontworpen met als doel zo sober mogelijk te zijn. Niettemin bestaat de standaarduitrusting uit Recaro sportzetels een Boost radio en een multifunctioneel sportstuur. Deze auto zou vanaf juli 2006 in Europa beschikbaar zijn met een prijskaartje van ongeveer 31.500 euro.

Bron : Mini
Advertentie
Advertentie
Advertentie