Het volledige gamma benzinemotoren van Mini profiteert van technische verbeteringen. Dat resulteert in een lagere uitstoot, maar ook in meer vermogen. Met de Mini One Cabriolet verschijnt een nieuwe versie die meteen ook een nieuwe motor krijgt. De One Cabriolet wordt in avant-première voorgesteld op het salon van Brussel.
One MINIMALISM line
De zogenaamde MINIMALISM-line verzacht de rekening aan de pomp. De vertrouwde 1.4 benzine van 75 of 95 pk wordt vervangen door een 1.6. Veel meer vermogen levert dat niet op (slechts 3 pk voor de krachtigste versie) maar beide versies leveren wel meer koppel.
Ondanks de grotere cilinderinhoud daalt het verbruik. Dat is te danken aan de betere aerodynamica en de klassieke ecotrucjes. Een schakelindicator, een stop&start-systeem en energierecuperatie verlagen het verbruik en de emissies. De Mini One verbruikt nu 5,1 l/100 km en stoot 119 g CO2/km uit.
Cooper
De atmosferische 1.6 wint 2 pk en klimt naar 122 pk. Betere prestaties levert dat niet op, maar aan de pomp merken we een duidelijke verbetering. Het gemiddelde verbruik daalt naar 5,4 l/100 km en de Cooper stoot 127 g CO2/km uit. Voor de Clubman mag je op 0,1 liter en 2 g CO2/km meer rekenen.
Cooper S
De 1.6 met directe injectie krijgt een nieuw inlaatsysteem met een veranderlijke lichthoogte van de kleppen. Het vermogen bedraagt nu 184 pk, een stevige boost. In 7 seconden spurt de Cooper S van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 228 km/u. Toch daalt het verbruik met 0,4 liter. Het gemiddelde bedraagt 5,8 l/100 km met een CO2-uitstoot van 136 g/km. Rekening houdend met de prestaties, zijn dat uitstekende cijfers.