We zullen geduld moeten uitoefenen tot op het salon van Genève (begin maart) om eindelijk de twee economische modellen van het Mini gamma te zien te krijgen. We beginnen met een verrassing, de One D (de oude naam) bestaat niet langer, leve de Mini D! Die naamsverandering maakt de ambities, als echte zuinige auto, van deze nieuwe Mini duidelijk. De Mini One onderscheidt zich van zijn grote broer door zwarte lamellen op de flanken. Onder de motorkap zit een 1.4 l benzinemotor, afgeleid van de 1.6 van de Cooper, en goed voor 95 pk en 140 Nm koppel. De prestaties zouden voldoende moeten zijn met een sprint van 0 tot 100 km/u in 10.9 seconden en een topsnelheid van 185 km/u. Het gemiddelde verbruik zou op 5.7 liter uitkomen voor 100 km, wat uitzonderlijk weinig blijkt te zijn! De dieselversie krijgt een bult op de motorkap mee. Ook valt op dat het radiatorrooster groter blijkt dan de andere modellen van het gamma. De diesel wordt uitgerust met een 1.6 van 100 pk en wekt zowat 240 Nm koppel op, en tot 260 Nm in overboost. Hij heeft slechts 9.9 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te geraken, en haalt 195 km/u in topsnelheid. Wat het verbruik betreft kondigt BMW een belachelijk laag gemiddelde aan van 4.4 liter voor 100 km.