Presentatie
De Lancer zou zijn brute rally-imago van zich af willen schudden… Zou. Want de buitenkant lijkt dat niet te willen bevestigen. Specifieke velgen, een overmaatse spoiler achteraan en een lage en brede kalender kan je niet bepaald discreet noemen. Zeker als je hem net als onze testversie in het wit bestelt. Zonder over de dikke uitlaten te spreken, hoewel het geluid dat er uit komt eerder gedempt is.
Motor
Traditiegetrouw vinden we in het vooronder een geblazen 4-cilinder van 2 liter. Die braakt 295 pk uit, terwijl aan de krukas 366 Nm koppel gemeten werd. Duidelijke cijfers als je het mij vraagt ! Om het geheel wat op te vrolijken wordt er nog een gerobotiseerde bak met 6 verhoudingen en dubbele koppeling aan toe gevoegd. Een erg gesofistikeerde bak die over drie werkingsmodes beschikt: normaal, sport en super sport. Voeg daar nog eens een manuele bediening aan toe die je via de pook (die in de goeie richting werkt) of via lepels aan het stuur bedient.
Als we de motor starten lijkt het alsof we in de verkeerde auto gestapt zijn. De motorsound is gewoonweg flauw, zelfs banaal en ook enkele gasstoten laten de slappe indruk niet veranderen. Is dit nu de auto die ons hart en nieren zal laten huiveren? De klank is dof en zwaar, maar daar is alles mee gezegd. Muzikale vergelijkingen kan je hier wel vergeten…. Maar eens in beweging verandert de appreciatie. De mechaniek zorgt voor een serieuze duw in de rug en eens boven de 2500 à 3000 toeren krijgt de motor er nog een “shot“ bij en stuwt hij de Lancer loeiend hard vooruit. Dit voel je tot in je ruggengraat !
De versnellingsbak in om duimen en vingers van af te likken. In Normaal verloopt alles wat gewoontjes en wordt er zelfs niet teruggeschakeld bij afremmen maar in de Sport-modus wordt alles rechtgezet. Nu verblijdt de Lancer ons zelfs met een streepje tussengas bij het terugschakelen. Ambiance ! De reactiviteit is indrukwekkend en de bak reageert prompt maar erg intelligent. Moest je het niet kunnen laten dan is er nog de Super Spot-modus maar die is eigenlijk voor circuitgebruik bedoeld want het beheer is uitgekiend om de Lancer pijlsnel naar de volgende bocht te sturen. Zo snel dat we zelfs de manuele mode vergeten….
Wegligging
Mitsubishi heeft zijn Lancer voorzien van een klassieke passieve ophanging. Maar dan eentje van niveau ! Bilstein zorgt voor de dempers terwijl Eibach de veren bestudeerde. Tezamen zorgen ze ervoor dat de Lancer als bochtenvreter aan de slag kan. Voor de aandrijving werd uiteraard voor vierwielaandrijving gekozen die bij normaal gebruik gelijk over voor- en achteras verdeeld wordt. Maar als de omstandigheden het vereisen kan er tot 70% naar één van de assen gestuurd worden. Het centrale differentieel kreeg dan ook drie instelmogelijkheden: tarmac, onverhard of sneeuw.
In praktijk zorgt dit alles voor een verbluffende efficiëntie ! Het lijkt wel of de auto de weg als het ware leest en analyseert en zo alle details van de weg kent waardoor je op de meest ideale manier over de weg laveert. Of de bochten nu lang of kort zijn, een kleine beweging van het stuurwiel is meer als voldoende om de auto haarscherp naar de apex te sturen. Alsof dat nog niet genoeg is volgt de auto het traject dat je in je hoofd hebt getekend op de millimeter. De koets voelt ongelooflijk stijf aan en ligt als een blok op de weg. Om aan de limieten te komen kan je maar beter een circuit opzoeken of moet je behoorlijk gestoord zijn en eigenlijk niet op de openbare weg mogen. Maar het blijft een plezier om de auto met de rem te plaatsen en majestueus door de bochten te gieren. Dat remsysteem is trouwens van alle kritiek ontheven. En dan is er nog het goede nieuws dat de antislip en het ESP volledig uitschakelbaar zijn.
Comfort
Maar in de Lancer stappen zorgt al voor een paar problemen. Zo ben je best in het bezit van de nodige lenigheid om in de erg omvattende Recaro’s te glijden. Ook kan het stuur niet in de diepte gereld worden en kan het niet hoog genoeg voor de groteren onder ons.
Toch is het rijcomfort vrij behoorlijk, zeker als je rekening houdt met de sportieve pretenties van dit beest. Hoewel je met z’n vieren makkelijk in de auto kan moet je ook niet teveel bagage meenemen. De bagageruimte is niet al te groot en is niet moduleerbaar.
Prijzen en uitrusting
Onze testwagen was een “full-option” en staat aan 51.690 € geprijsd. Sorry, er rest je dan nog één optie. Metaalkleur kost dan nog eens 420 € extra. Al de rest is standaarduitrusting. Xenon-lichten, automatische airco, kwaliteits-audio, GPS, handsfree-kit en nog veel meer worden in serie op deze Lancer voorzien. Toch is er al een Mitsubishi Lancer Evo voor 43.990 €. Maar uiteraard is de uitrustingsfiche dan veel beperkter en krijgt de auto ook geen gerobotiseerde bak mee.
Het verbruik ligt eerder aan de hoge kant. Je mag toch snel op gemiddeld 14 liter tellen. En als je het gas intrapt dan …. Volgens Mitsubishi bedraagt de CO2-uitstoot 250 gr/km.
Conclusie
Neen dit is geen rivaal voor de BMW M3 of andere Audi S4’s. Die zijn veel burgerlijker en met hun nobele 8 en 6 cilinders ook heelwat duurder. De Lancer Evo is een duivels efficiënte auto in ware oorlogsoutfit. Doordat Mitsubishi hem wat softer gemaakt heeft is hij nu toegankelijker en beter dagdagelijks te gebruiken. Je hoeft je enkel nog met de enorme spoiler en het hoge verbruik te verzoenen. Want als dynamisch rijden in je woordenboek aangestreept staat kan je maar beter op een beperkte autonomie rekenen…