“De Pajero wordt gebouwd en gebruikt als een authentieke terreinwagen, hij ruilt de mode van het « soft-roader » type, of de huidige rage van het SUV segment, in voor zijn integriteit tegenover het klassieke design. Door terug te komen op zijn traditionele waarden respecteert hij de trouwheid van zijn 2.5 miljoen klanten sinds 1982 en het zijn robuust imago, opgebouwd sinds de Dakar rally van 1983”. Zoals gebruikelijk is de samenvatting van de Mitsubishi directie aan de beknopte kant. Geen grote verrassingen, de nieuwe Pajero is een evolutie, geen revolutie. Een blik op deze nieuwe Pajero volstaat om dat te bevestigen. Deze vierde generatie neemt de karakteristieken over van het Pajero II concept uit 1979. Een grote verticale en vlakke voorruit, een achterdeur met bijhorend reservewiel en een korte neus. Maar vergis U niet, slechts 25% van de onderdelen zijn van de vorige generatie. Het gaat dus wel duidelijk om een nieuwe auto en niet om een face-lift. Minder gespierd Zoveel is duidelijk, de Pajero wil zich niet moeien met de VW Touareg’s, BMW X5’s en Mercedes ML’s van deze wereld. Werk, dat is wat telt voor de Pajero, en dan liefst in moeilijke omstandigheden, een beetje zoals de Nissan Patrol en Toyota Land Cruiser. Enkele cijfers om U te overtuigen: 33% van de eigenaars gebruiken hun Pajero off-road voor hun werk, 43% gebruiken hem off-road voor het plezier (tegenover respectievelijk 16 en 24% van de SUV eigenaars). 31% van de eigenaars trekken er een aanhangwagen meer voort, tegenover 14% voor de SUV eigenaars. Beschikbaar in driedeurs en vijfdeursversie, met kort of lang chassis, behoudt de nieuwe Pajero zijn uiterlijk van een echte terreinwagen, met ondermeer zijn korte neus om hevige hellingen aan te kunnen. Hij evolueert op een eerder conservatieve wijze, maar op een mooie manier, en stapt of van de gespierde bumpers van het vorige model. De koplampen en radiatorrooster zijn moderner geworden, maar ook hier is er geen sprake van een revolutie. Achteraan werd het reservewiel 5 cm lager geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Op de knieën Ondanks zijn rustiek aspect is de Pajero een moderne auto, dat is vooral te merken aan zijn uitrusting. De binnenverlichting maakt gebruik van LED’s, een audiosysteem dat het volume aan de snelheid aanpast en het aantal passagiers, achteruitrijcamera, een DVD speler met scherm op het plafond, en een GPS met een harde schijf van 30 GB! Het is zelf mogelijk om rechtsreeks uw geliefkoosde films op die harde schijf te plaatsen. Dit alles neemt natuurlijk het viriele karakter van de auto niet weg. Zo is er bijvoorbeeld de Super Select bediening voor de overbrenging, dat is niet zomaar een drukknop, maar een indrukwekkende hendel. De rijpositie is ook rustiek. Het stuur zit te laag, en de stuurkolom is niet in de diepte verstelbaar. De groteren onder ons zullen dus met het stuur op de knieën moeten rijden. Ook nog even meegeven dat een derde rij zitjes standaard wordt bijgeleverd vanaf de “Intense” uitvoering van de Pajero. De boom in Al na enkele kilometers wordt het duidelijk dat deze versie het beter doet dan zijn voorganger wat de geluidsdemping betreft, ook al is hij daar nog steeds geen voorbeeld van. Nochtans zijn de inspanningen die Mitsubishi heeft gedaan veelvuldig, zo is er bijvoorbeeld de dikkere voorruit, nieuwe en stillere motoren of opvulling van het dashboard, alles werd herzien. Toch is wat die geluidsdemping betreft nog wat werk aan de winkel. Dit is geen SUV, dat is overduidelijk. Maar als het om het zware werk gaat, dan is de Pajero paraat. De integrale transmissie is van Mitsubishi zelf, en kreeg de naam Super Select 4 II. Het centrale differentieel beheert de verdeling van het koppel tussen de voor en achteras in functie van de motoriek. De bestuurder kan kiezen uit vier verschillende standen. De 2H stand komt overeen met achterwielaandrijving. In 4H staat hij in permanente vierwielaandrijving, met 33% van het koppel op de vooras, en 67% op de achteras, dat kan oplopen tot een 50/50 verhouding. In 4HLc wordt het vermogen gelijk verdeeld over beide assen. Dit alles laat aan de Pajero toe om in de bomen te klimmen. Maar hij kan ook door water dat tot 70 cm diep is! De stabiliteitscontrole is gekoppeld aan een motorremsysteem voor “extreme” omstandigheden. Enorme viercilinder Mitsubishi heeft zijn grote 4x4 uitgerust met twee nieuwe motoren, maar enkel één daarvan (de dieselmotor) wordt ingevoerd. Het gaat om de zware viercilinder van 3.2 liter uit de seriewagens van Mitsubihi, hij heeft 16 kleppen en een intercooler. Een monster motor? Neen is het antwoord. Deze moto ris slechts goed voor 160 pk met handgeschakelde versnellingsbak, en 170 pk met automatische versnellingsbak, met andere woorden, hetzelfde rendement als een 2 liter. Dus heeft hij het soms moeilijk met de 2.2 ton van de Pajero. Niet bij het off-road rijden, dankzij het koppel, maar eerder bij het gebruik op de weg, en vooral bij inhaalmanoeuvres. Spijtig genoeg is er ook geen zesvoudige versnellingsbak beschikbaar, wat misschien voor wat meer dynamiek had kunnen zorgen.