We vertrekken om 8.15 uur. ‘We’ dat zijn Bruno op de motor, Robin met de auto en Moïra met het openbaar vervoer. Onze rit begint aan de Kouter in Gent en heeft als eindbestemming de ingang van Tour & Taxis, de prachtig gerenoveerde site met plaats voor kantoren, handelszaken en evenementen aan de Havenlaan in Brussel. Iedereen klaar? De tijd loopt!
Bruno, motor
Hij is helemaal gek, onze redactiechef: me zo vroeg laten opstaan om Moïra en Robin te vergezellen op de Kouter in Gent en na te gaan wie als eerste aan de ingang van Tour & Taxis in Brussel geraakt. Als hij het mij gevraagd had, dan zou ik voorspeld hebben dat Moïra (met het openbaar vervoer) en Robin (met de Audi van de redactie) geen schijn van kans maakten.
Terwijl ik voorzichtig tussen de automobilisten rijd die bijna stilstaan en meestal netjes uitwijken als ze mij in de spiegel zien opduiken, vermoed ik dat Robin uit puur ongeduld zijn stuurwiel aan het opeten is… Een half uur sta ik al rondjes te draaien naast mijn Kawasaki ER6-F aan de voet van het Koninklijk Pakhuis. Ik bedenk me dat ik nog een uur langer had kunnen slapen! Amper 47 minuten en 30 seconden had ik nodig om 54,7 km af te leggen. Het is duidelijk: niets kan een gemotoriseerde tweewieler kloppen in het verkeer. Kijk, daar is Robin! Ik wacht nu al drie kwartier…
Reistijd: 47 min 30 sec
Kosten: 4,60 euro voor 2,52 liter benzine (gemiddeld verbruik 4,6 l/100 km)
Robin, auto
Mijn ambitie om als eerste aan te komen, wordt al snel de kop ingedrukt. De eerste opstopping dient zich aan na drie kilometer en op de E40 in Aalst staat het verkeer (lees: de auto’s en de vrachtwagens) helemaal stil. De motorrijders en zelfs een Vespaatje dat zich op de snelweg heeft gewaagd snellen voorbij. Ik besef dat ik Bruno niet meer terugzie voor Brussel.
Uiteindelijk sta ik na 1 uur en 30 minuten aan Tour & Taxis, het dubbele van wat de gps bij vertrek had voorspeld. Mijn gemiddelde snelheid bedraagt minder dan 35 km/u, zelfs niet snel genoeg om Tom Boonen te kloppen in de Ronde van Vlaanderen. Bruno staat me op te wachten met een brede glimlach. Gelukkig is er van Moïra nog geen spoor en is de eer van de auto als ideale vervoermiddel toch een beetje gered.
Reistijd: 1 uur 30 min 35 sec
Kosten: 5,60 euro voor 3,61 liter diesel (gemiddeld verbruik 6,2 l/100 km)
Moïra, openbaar vervoer
Van aan de Kouter in Gent is tram 1 de snelste weg naar het station. Die komt even later al aangereden, en brengt me in minder dan 10 minuten naar het station. Daar vertrekt de eerstvolgende trein naar Brussel-Noord om 8.38 uur, netjes op tijd. Het is druk op het perron, maar op de trein vind ik vrijwel meteen een plaats om te zitten.
Maar dan loopt het toch fout. Onderweg stopt de trein plots, en we horen dat hij vertraging heeft. 5 of 25 minuten? De andere reizigers kijken elkaar vragend aan, niemand heeft de aankondiging goed gehoord. Het blijkt mee te vallen: met een kwartier vertraging komen we aan. Het is koud maar droog weer, dus het laatste stuk besluit ik te voet te doen. Na 20 minuten stevig doorstappen bereik ik Tour & Taxis. Helaas, als laatste.
Reistijd: 1 uur 39 min 40 sec
Kosten: tramticket (via sms): 1,30 euro – treinticket 2de klasse (enkele reis): 8,50 euro
En de winnaar is…
Voor elke manier van pendelen valt wel iets te zeggen: de motor is het snelst en het goedkoopst, in de auto zit je lekker warm en rustig en in de trein kun je onderweg al werken of even in de krant duiken. Puur rationeel is de motor de beste keuze om je tijdens de spits te verplaatsen. Toch telden we tijdens ons traject naar Brussel hooguit dertig motorrijders.