Beste lezers, ik moet jullie slecht nieuws vertellen. De Morgan EvaGT, de toekomstvisie op een verantwoorde maar nog altijd opwindende GT, is uitgesteld. Tot wanneer blijft voorlopig de vraag. Om de ongeduldigen te kalmeren, schudt Morgan toch nog een troef uit zijn mouw.

Eindelijk

We moeten toegeven dat de Morgan-familie moeilijk te volgen is. De neoretromodellen van het Aero-gamma lijken allemaal op elkaar, maar worden niet allemaal tegelijk gebouwd. Zo was er eerst de Aero 8, een cabriolet die scheel kijkt, die wel nieuwsgierigheid opwekte maar ook twijfel bij de trouwe Morgan-fans. Morgan wilde liever niemand choqueren en paste de blik van de auto aan.

Daarna volgde de Aero Supersports, een coupé met futuristische look. Nu ja, futuristisch vanuit het perspectief van de jaren twintig. Maar precies dat geeft dit model charisma. Een indrukwekkende auto, met bovendien een (wegneembaar) Targa-dak.

En de "echte" coupé met vast dak? Daar kijk je nu naar. Karakter heeft hij in overvloed, in die mate zelfs dat we ons afvragen waarom Morgan deze variant niet vroeger heeft voorgesteld. Om het even, hij is er nu en we geven graag wat meer uitleg over de Aero Coupé.

Oud en nieuw

Deze Aero Coupé, en voor hem de Aero 8, symboliseert de integratie van Morgan in de moderne maatschappij. We staan dus ver van de archaïsche modellen die de winkel al sinds jaar en dag doen draaien. De Aero Coupé is een feest van moderne techniek, tenminste qua onderstel. Onder de motorkap ligteen BMW V8 die vijf jaar geleden wel aan de top stond, maar dat kunnen we vandaag niet meer zeggen.

In een tijd van downsizing, turbo's en directe injectie houdt deze motor het traditioneel bij een grote cilinderinhoud van 4,8 liter voor een vermogen van 367 pk en een koppel van 490 Nm. Indrukwekkende cijfers, maar ze kunnen niet tippen aan kleinere hedendaagse turbomotoren. Gelukkig worden het verbruik en de CO2-uitstoot gered door het lage gewicht van de auto (minder dan 1,2 ton). De versie met zestrapsautomaat van ZF verbruikt 11 l/100 km en stoot 256 g CO2/km uit. Een manuele versnellingsbak is ook voorzien. De prestaties zijn allerminst nostalgisch: versnellen tot 100 km/u duurt maar 4,5 seconden.

Onbeperkt

Goed nieuws is dat de productie, in tegenstelling tot de gewoonte bij Morgan, niet beperkt wordt. Dat doet uiteraard veel plezier. Mocht je de aankoop overwegen (en mijn collega Bruno lekker jaloers maken), investeer dan alvast in een kaart met alle benzinestations. Met een tank van 55 liter en een gemiddeld verbruik van 12 tot 15 liter is de autonomie niet veel beter dan in een elektrische wagen.