Tijdens de exclusieve elegantiewedstrijd van Pebble Beach lichtte Morgan het doek van zijn nieuwste ontwerp: de evaGT. Het eerste goede nieuws is dat de auto effectief in productie gaat. Het tweede is dat de techniek net zo opwindend is als het koetswerk.

In de geest van

De strakke lijn met nostalgische accenten is geïnspireerd op auto’s als de Bristol 400 en Fraser, die kort na de oorlog ontworpen werden voor de competitie. In die tijd stond schoonheid synoniem voor efficiëntie.
In het ontwerp vinden we ook duidelijke karaktertrekken van een Morgan terug zoals een lange motorkap en gespierde spatborden achteraan. Een metalen dak beschermt de inzittenden. Vier inzittenden om precies te zijn en dat is een primeur voor het merk. Een kleine revolutie voor de liefhebbers van het merk.

Duits hart

Net als de Aero8 verbergt zich onder de motorkap een BMW-motor. En niet de eerste de beste: de schitterende 3-liter zescilinder met dubbele turbo met 306 pk en 400 Nm. Het is trouwens de eerste keer dat een Morgan door een zes-in-lijn wordt aangedreven. Voor de transmissie kun je kiezen tussen een manuele of een automatische bak, telkens met zes verhoudingen.

Knalprestaties

Morgan staat erom bekend erg lichte auto’s te bouwen. Het is een fervente aanhanger van de filosofie dat gewicht de grootste vijand is. Ondanks de vier zitplaatsen is de aluminium constructie erg licht, wat de taak van de zes-in-lijn vergemakkelijkt. De topsnelheid bedraagt 273 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u duurt 4,5 seconden. En dat bij een gemiddeld verbruik van net iets meer dan 7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 200 g/km.

Bestellen?

Geen probleem, Morgan vraagt alleen een voorschot van 5.000 pond. Aanvankelijk worden honderd exemplaren geproduceerd, maar bij voldoende vraag wordt dat cijfer ongetwijfeld naar boven afgerond. Wat de prijs betreft, zwijgt Morgan in alle talen, maar reken toch op pakweg 100.000 pond. Exclusiviteit en ambachtelijke productie hebben nu eenmaal hun prijs.