De Morgan Supersport, die drie jaar in ontwikkeling is geweest, is geen facelift van zijn voorganger. In plaats daarvan hebben ze het bestaande CX-platform zo grondig onder handen genomen dat het een nieuwe naam kreeg: CXV. Het resultaat is de meest dynamische en tegelijk meest bruikbare Morgan ooit gemaakt!
Voordat de puristen de schrik om het hart slaat: de Supersport is nog steeds een échte Morgan. Hij wordt zoals het hoort met de hand gebouwd, waarbij aluminium koetswerkpanelen worden bevestigd op het houten frame. En nog belangrijker: alles blijft in het teken staan van rijplezier.
Beierse kracht in Brits maatpak
Ook het design is 100% Morgan: een lange motorkap, even lange spatborden en een kleine - bijna rechtopstaande - voorruit. De bestuurder zit nog steeds zowat tussen de achterwielen. Toch zijn er stijlbreuken met de vorige modellen van Morgan. De klassieke louvres op de motorkap hebben bijvoorbeeld plaatsgemaakt voor een luchtinlaat vooraan. De zijruitjes kunnen nog steeds worden verwijderd, maar kunnen nu ook handig opgeborgen worden in de koffer. En er is bij het ontwerp duidelijk meer aandacht besteed aan de aerodynamica. Ook in de schuur in Malvern gebeurt dat tegenwoordig trouwens op basis van een zogenaamde “digital twin”, een virtuele versie van de wagen, zo vertelt Chief Design Officer Jonathan Wells.
Ook Morgan gaat dus mee met zijn tijd. En ze moeten wel: ze ontsnappen niet aan de steeds strengere reguleringen en zoeken naar manieren om hun wagens zo duurzaam mogelijk te produceren. Managing Director Matthew Hole liet zich ontvallen dat er onvermijdelijk ooit een elektrische Morgan zal komen.
Gelukkig vinden we onder de motorkap van deze Morgan Supersport nog steeds BMW’s B58 3.0 liter TwinPower Turbo 6-cilinder in lijn. In de Supersport levert die 335 pk en 500 Nm aan de achterwielen. Met een gewicht van 1.170 kg sprint de Morgan daarmee vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 seconden en gaat hij door tot 267 km/u.




Analoog rijplezier boven rondetijden
Al is het niet die chrono of topsnelheid waar Morgan op zich focust. Je zal geen Nürburgring-records op naam van de Supersport vinden, daar houden ze zich in Malvern niet mee bezig. In plaats daarvan zetten ze alles op alles om de ultieme rijkwaliteiten te creëren. Bij Morgan beloven ze meer rijfeedback en een perfecte balans tussen comfort en wendbaarheid voor de Supersport. Door zijn lichte gewicht is hij dynamisch en responsief, met puur rijplezier zonder overbodige rijhulpsystemen. De aerodynamica vermindert de lift op beide assen, wat zorgt voor stabiliteit en een opwindende rijervaring.

Die nadruk op puurheid laat zich ook zien in het interieur. Geen groot centraal scherm dat de aandacht opeist, maar wel bijzonder fraaie analoge klokken. Toch vinden we voor het eerst ook een draadloze oplader voor je smartphone en een op maat ontwikkeld audiosysteem van Sennheiser. Morgan zorgt er wel voor dat dit allemaal zo onopvallend mogelijk geïntegreerd is in het interieur.
De eerste Supersports worden vandaag al - letterlijk - in elkaar getimmerd en verschijnen in april bij de verdelers. Prijzen starten vanaf 102.000 Britse pond (een dikke 120.000 euro), maar kunnen snel oplopen als je je laat verleiden door de eindeloze mogelijkheden tot personalisering die Morgan aanbiedt. Maar een beetje dromen is bij deze toegelaten…