Ook dit jaar mag Volkwagen de titel Motor van het jaar 2010 mee naar huis nemen. Een internationale jury bekroonde de 1.4 TSI. Die blinkt uit door zijn kleine cilinderinhoud te koppelen aan uitstekende prestaties en een laag verbruik.

Fiat

De revolutionaire MultiAir die we onder de kap van veel Fiats en Alfa Romeo’s terugvinden, kreeg de titel Beste nieuwe motor van 2010. Naar onze mening volledig verdiend. Hij heeft heel wat karakter en pit, eigenschappen die we de laatste tijd wat misten bij andere producten van de groep.

Andere categorieën

In de categorie Groene motor gaat Toyota opnieuw met de lauweren lopen. De 1,8-liter hybridemotor van de Prius en de Auris HSD heeft eens te meer de jury kunnen overtuigen. Maar ook in de categorie van minder dan 1-liter scoren de Japanners met de kleine driecilinder uit de Aygo, iQ en Yaris.

Bij de motoren tussen 1- en 1,4-liter kaapt logischerwijze de 1.4 TSI van Volkswagen de titel weg. In de categorie tot 1,8-liter gaat de eer naar de 1,6-liter benzinemotor met turbo van PSA en BMW. BMW is ook aan het feest in de 2-liter-categorie met zijn 2-liter viercilinder diesel uit de 123d met twee turbo’s en 204 pk.

Audi haalt in de categorie 2- tot 2,5-liter de buit binnen met de vijfcilinder uit de TT RS. Zijn rauwe stem en 340 paarden konden de jury gemakkelijk overtuigen.

In de categorie tot 3-liter wint de BMW 3-liter zescilinder met twee turbo’s van 306 pk. De Beierse constructeur rijft ook de prijs binnen in de categorie 3 tot 4-liter met de lyrische 4-liter van 420 pk uit de M3.

Bij de grote kanonnen van meer dan 4-liter gaat de eer naar Mercedes met de geweldige 6,2-liter AMG. Deze explosieve en beresterke motor is ook de beste Hogeprestatiemotor. Maar Ferrari-fans mogen gerust zijn: de schitterende V8 uit de 458 Italia is een erg goede tweede.