Bruno Wouters

8 JAN 2014

Ducati Multistrada Granturismo: meer is beter!

De Multistrada 1200 kregen wij bij ons voor het eerst te zien in 2010. De Multistrada valt niet te vergelijken met de zware kanonnen van BMW bijvoorbeeld, maar het Italiaanse merk zorgde weliswaar voor een nieuw genre. Hier is geen sprake van een of andere « off-road » topper, daar werd de Multistrada niet voor gemaakt. In alle vertrouwen en doeltreffendheid over eender welke ondergrond scheuren, dat is zijn ambitie. Dit jaar krijgen we de Granturismo voorgeschoteld, een model voor de langere ritten.

Bij het zien van de Granturismo is het meteen duidelijk dat dit model meer weg heeft van een « mama » dan een « ragazza », en dat is vooral te wijten aan de enorme koffers. Die koffers zijn nu goed voor een inhoud van 73 liter, tegenover 58 voorheen. Daar komt dan ook nog eens een topcase van 48 liter bij. U merkt het, ruimte zat om drie maanden lang naar de noordpool te vertrekken.  

De Granturismo ziedt er ook helemaal anders uit dan zijn naaste broers dankzij zijn unieke en exclusieve kleur, mat grijs met hier en daar zwarte accenten. Sober en klassiek, maar niet echt vrolijk. De flanken kregen op hun beurt een nieuwe bescherming, meegaand met de « Adventure » hype. Verder erken we ook nog twee kleine koplampen op, een centrale steun, een windscherm, specifiek zadel en een stuur dat 20 mm hoger staat. Dat zijn de zichtbare verschillen.

Testastretta DS

Achter het zichtbare deel van deze machine hebben ze dit jaar een pak wijzigingen doorgevoerd. Om te beginnen is er de motor. De Testastretta 11° DS (Dual Spark) krijgt twee gloeikaarsen per cilinder, wat mogelijk werd gemaakt door het verplaatsen van de injectoren. Een tweede luchtinlaat, zoals voor de Panigale, die garant staat voor een betere verbranding, werd ook mogelijk gemaakt. Het vermogen is nog steeds goed voor 150 pk, maar het koppel loopt wel op tot 125 Nm. Deze ingrepen, naast andere, hebben het tevens ook mogelijk gemaakt om de onderhoudsbeurten maar om de 24.000 km te laten gebeuren.   

De Granturismo blijft ook vasthouden aan het 4 in 1 concept, met vier voorgeprogrammeerde instellingen. De piloot heeft de keuze tussen de Sport, Touring, Urban en Enduro instellingen. De eerste twee instellingen doen beroep op het volledig vermogen van de machine, wat gepaard gaat met een heel reactieve gashendel en een virielere ophanging. De Touring instelling maakt het geheel wat soepeler, met een meer indringerig ABS en anti-slipsysteem, naast een comfortabelere instelling van de ophanging. Bij de Urban instelling gaat dit nog wat soepeler en is hebben ze het vermogen beperkt tot 100 pk. De instellingen van het ABS en anti-slipsysteem voor de Enduro instelling zijn zo specifiek dat die volgens ons maar heel weinig gebruikt zal worden.

Skyhook

Laat ons even stilstaan bij de ophanging, « de » revolutie bij de nieuwste Multistrada modellen. De ophanging, de « Ducati Skyhook Suuspensions » van Sachs, kunnen elektronisch bediend worden. Naast de vier « riding » instellingen (Sport, Touring, Urban en Enduro), zijn er nog vier andere instellingen mogelijk: alleen piloot, piloot met bagage, piloot en passagier en piloot met passager en bagage.

Op basis van de gekozen instelling gaat de « DSS » de semi-actieve ophanging continu aanpassen op basis van de informatie van tal van detectoren dat de bewegingen van de machine analyseren. Indien nodig zullen ook het DTC en ABS systeem de houding van de motor beïnvloeden.

Deze twee laatste systemen, versies van de laatste generatie, zijn ook volledig en onafhankelijk van de gekozen motorinstelling instelbaar, met 8 posities voor het DTC systeem en drie voor het ABS systeem. Kan u nog volgen? Hier zitten we een beetje aan de limiet van dit systeem. Er zijn gewoon teveel mogelijkheden om het geheel overzichtelijk en intuïtief te houden.

Waar is de kick?

De knop voor de bediening van de knipperlichten moet ook gebruikt worden voor de motorinstelling, de startknop moet ook de verwarmde handvaten bedienen, en dan hebben we het nog niet over alle andere elektronische mogelijkheden en instellingen gehad. Soms is het echt wel vol heimwee terugdenken aan die goeie ouwe kickstarter!   

Maar laten we niet te snel ons beklag doen, het systeem werkt, en nog goed ook! Verlies niet teveel tijd met die instellingen, laat aan de motor gewoon weten met hoeveel je op de machine zit, en als er al dan niet bagage aan boord is, het tempo dat u wil aanhouden (Sport, Urban, … ), en de Multistrada doet de rest.

Deze Multistrada maakt op lange ritten in elk geval de nodige indruk, en staat het zadel gelukkig niet te hoog. Welkom ook in de 21ste eeuw, de sleutel mag op zak blijven, en zodra u alle technische snufjes onder de knie heeft is deze knappe Italiaan een waar plezier!

Van Superbike tot GT

De Testastretta DS is wat geciviliseerder en braver dan zijn voorganger, maar beschikt wel nog over het nodige karakter. Ook al is het geheel wat braver, het gaat nog altijd héél goed vooruit. Wij zijn er in elk geval fan van, ook al denken we persoonlijk dat het misschien zelf iets « too much » is.

Dat hij in Urban instelling, en dus maar 100 pk, het nog altijd heel vlot gaat is daar ongetwijfeld het beste bewijs van. Anderzijds blijkt dat de « has been » Superbike fans zich nu op de maxi-trails richten, en die mannen willen waar voor hun geld.  

Met de nieuwe ophanging is het chassis, dat al uitstekend was, nog doeltreffender geworden. Het extra comfort is duidelijk voelbaar. Het blijft wel stevig, want het moet doeltreffend blijven, maar hij zit gewoon comfortabeler. Het aangepaste stuur en zadel zijn daar trouwens ook niet vreemd aan. 

Kortom, we hebben een pak plezier beleeft achter het stuur van deze Ducati, en ook al vinden we de spatborden nog steeds te klein, is deze versie de perfecte partner voor een lange en aangename rit. Hier hangt echter wel een stevig prijskaartje aan vast, 21.290 € om precies te zijn!

Advertentie
Advertentie
Advertentie