Robin Van den Bogaert

15 MRT 2013

“Niemand kent nieuwe inschrijvingstaks”

Wie weet hoe de inschrijvingstaks voor wagens in Vlaanderen berekend wordt? Volgens de Vlaamse automobilistenbond (VAB) is het systeem nauwelijks bekend, waardoor autokopers voor onaangename verrassingen komen te staan.

Bij de aankoop van een nieuwe of tweedehandse auto betaal je een belasting op inverkeerstelling (BIV). Sinds 2012 wordt die bepaald door de gewesten, volgens een nieuwe berekeningswijze die het wagenpark zou moeten ‘vergroenen’. De nieuwe formule houdt meer rekening met de milieukenmerken (CO2-uitstoot en Euronorm) van de auto. Maar ze is erg ingewikkeld en niet altijd logisch.

Overgang

In de eerste drie jaar wordt de BIV voor een deel berekend met de oude formule (op basis van motorvermogen) en voor een deel op basis van de nieuwe (op basis van uitstoot). In het eerste jaar (2012) wordt 33 procent volgens de nieuwe berekeningswijze aangerekend, 67 procent volgens het oude systeem. In 2013 is dat respectievelijk 67 procent en 33 procent en pas in 2014 geldt alleen de nieuwe formule. Ben je nog mee?

Zelfde auto, 2.000 euro verschil

VAB geeft een frappant voorbeeld van een twee jaar oude Citroën C5 break met 3.0 HDi-motor. De BIV voor deze tweedehands bedraagt 3.014,58 euro, maar liefst 1.930,86 euro meer dan bij de aankoop van een nieuw exemplaar met bijna dezelfde kenmerken (er is een klein meerverbruik en dus hogere CO2-uitstoot van 3 procent). 

Onbekend

Een telefonische enquête van VAB bij 400 kopers van een tweedehandswagen in 2012 toont aan dat autokopers slecht op de hoogte zijn. 78 procent weet niet hoe de nieuwe BIV in elkaar zit. 49 procent kende het juiste bedrag niet en 14 procent wist zelfs niet dat je voor een occasie BIV moet betalen.

“Is de opzet van de nieuwe BIV niet mislukt als blijkt dat hij ongekend is door 8 op 10 kopers en daardoor dus totaal niet sturend kan werken op het moment van de aankoop?”, vraagt VAB zich af. VAB vindt dat Vlaams minister van Financiën Philippe Muyters dringend iets moet doen aan die onwetendheid “zodat de ‘groene’ BIV geen bittere pil wordt maar een sturend instrument”.

“Beter voorstel?”

Thomas Pollet, woordvoerder van minister Muyters, lijkt niet onder de indruk van de kritiek en vindt dat de nieuwe BIV-regeling tijd moet krijgen. “Het is niet zo eenvoudig om een systeem te vinden op basis van milieukenmerken. Dan kom je sowieso uit op een formule die rekening houdt met de uitstoot van CO2 en fijn stof. Bovendien mochten we geen plotse verschuivingen veroorzaken.  Hebben zij een beter voorstel?”

Voorlopig wordt er niet gesleuteld aan de BIV. En de onbekendheid van de nieuwe BIV? “Het is logisch dat het nog niet zo bekend is, het bestaat nog niet lang. Het is aan de autoverkopers om duidelijk aan te geven hoeveel de BIV bedraagt.”

Tot slot wijst Pollet op een online berekeningsmodule van de Vlaamse overheid, waarmee je de BIV zelf kunt berekenen. Hiervoor heb je wel enkele gegevens nodig: de datum van de eerste inverkeersstelling, het type brandstof, de Euronorm, de CO2-uitstoot, de fiscale PK en het aantal kilowatt. Je vindt deze gegevens terug op het inschrijvingsbewijs.

Advertentie
Advertentie
Advertentie