Complimenten voor het tijdloze design van Walter de Silva, want een carrière van bijna negen jaar voor een model is bijna uitzonderlijk. Het is daarom geen verrassing dat de nieuwe A5 Coupé meteen vertrouwd aandoet. Op zeker spelen, heet dat, en dat nemen we Audi absoluut niet kwalijk.
Scherper
De meest recente Audi’s, zoals de A4 en de TT, ogen allemaal heel wat scherper dan hun voorgangers. Die eer valt ook de A5 te beurt: zijn brede schouders boven de achterste wielkasten krijgen een lijntje meer, de grille wordt wat breder uitgetrokken en ook de motorkap krijgt een sportievere streep.
Meer en meer!
De A5 wordt iets groter. Daar profiteren niet alleen de passagiers van, die meer interieurruimte krijgen, maar ook de bagageruimte: die wordt 10 liter groter en bedraagt nu 465 liter. Voor het laadgemak kan de achterbank worden neergeklapt, en kan je de kofferklep optioneel openen met een voetzwaai onder de achterbumper.
Virtuele cockpit
Net als de rest van de Audi-familie krijgt de A5 Coupé de “virtual cockpit”, waarbij een digitale display het instrumentenpaneel vervangt, en daarbij steeds de snelheidsmeter en het toerental weergeeft. Je kunt daar ook multimedia- of navigatie-informatie op weergeven.
In de optielijst kan je ver gaan qua multimedia en connectiviteit: je kunt zelfs via Apple TV op je televisie je auto vergrendelen of ontgrendelen, en zien waar je hem geparkeerd hebt. Smartphones kunnen optioneel ook draadloos via inductie worden opgeladen.
Motoren
Bij zijn lancering krijgt de Audi A5 twee turbobenzines en drie turbodiesels. Benzinemotoren zijn er in de vorm van de 2.0 TFSI-viercilinder met 190 en 252 pk, met manuele zesbak of zeventraps met dubbele koppeling. Diesels zijn er dan weer als 2.0 TDI-viercilinder met 190 pk (ook met manuele zesbak of zeventraps met dubbele koppeling), of als 3.0 TDI met 218 en 286 pk. Die laatste heeft als enige A5 recht op de tiptronic-achttrapsautomaat en krijgt standaard quattro-vierwielaandrijving.
Dynamiek
De Audi-ingenieurs hebben het chassis afgesteld op meer rijdynamiek. In de optielijst kan je er nog extra dynamische hulpmiddelen aan toevoegen, zoals een sportdifferentieel voor de achteras en een adaptieve demping.
Sportieve S5
De Duitsers maken van de gelegenheid gebruik om ook meteen de sportieve S5-variant voor te stellen. Die puurt nu 354 pk uit zijn 3.0 V6-benzine, heeft standaard quattro-vierwielaandrijving en belooft een sprinttijd tot 100 km/h in 4,7 seconden. De Audi A5 en S5 Coupé zullen in de showrooms staan vanaf deze herfst!