De reacties tijdens de voorstelling van de huidige versie van het vlagschip van BMW waren alles behalve unaniem. Dat was het resultaat van een, voor sommigen, storende look. Een look die er over de jaren nochtans op vooruit ging dankzij, onder andere, een geslaagde facelift. Deze keer stelt BMW echter een volledig nieuwe auto voor!

Stijl

Op het gebied van de stijl is dit model er ongetwijfeld op vooruit gegaan. De agressieve look en nieuwe wielkasten maken er een dynamisch geheel van. Achteraan is het een banaler en conventioneler design, maar dat zullen de conservatieven graag zien. Het geheel blijft massief en rechtlijnig, ver van de finesse van een A8, een A8 dat nochtans op het eind van zijn carrière zit…

De motoren

Voor de lancering van deze versie heeft BMW drie exclusieve motorisaties voorzien. Tussen dat aanbod zit een zescilinder dieselmotor met een cilinderinhoud van 3 liter, 245 pk en 540 Nm koppel. Wat de prestaties voor deze motor betreft kondigt BMW een topsnelheid aan van 245 km/u, een sprint van 0 tot 100 km/u in 7.2 seconden en een gemiddeld verbruik van 7.2 liter. De CO2 uitstoot komt uit op 192 gr/km, wat redelijk is gezien de afmetingen van de auto. Daarnaast komen er twee benzinemotoren, de 740i krijgt een zescilinder van 3 liter met dubbele turbo onder de motorkap. Met zijn 326 pk en 450 Nm koppel haalt hij 250 km/u en heeft hij slechts 5.9 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te geraken met een gemiddeld verbruik van slechts 9.9 liter en een CO2 uitstoot van 232 gr/km. Tot slot is er de 750i met een V8 van 4.4 liter, 407 pk en 600 Nm koppel. Met deze motor is er voor de sprint van 0 tot 100 km/u slechts 5.2 seconden nodig, verbruikt hij gemiddeld 11.4 liter en stoot hij 266 gr CO2 uit per kilometer.

Alle motoren worden standaard aan een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen gekoppeld.

Koetswerk

BMW heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe 7 reeks het gewicht van het model in het oog gehouden. Het dak, de deuren, motorkap en laterale panelen zijn uit aluminium vervaardigd, net zoals enkele onderdelen van de ophanging. De 740Li en 750Li (modellen die met 140 mm verlengd werden) zijn achteraan uitgerust met een pneumatische ophanging. BMW stelt in wereldpremière ook de optionele actieve en integrale stuurbekrachtiging voor, een systeem waarbij de stuurbekrachtiging en snelheid optimaal op elkaar afgesteld worden.

Drie instellingen

De vering, de bediening van de versnellingsbak, het gaspedaal en de stuurbekrachtiging kunnen via drie instellingen geregeld worden : comfort, normaal en sport. De Sport+ instelling beperkt, of schakelt in sommige gevallen de DSC volledig uit.

Interieur

BMW heeft van het interieur veel werk gemaakt, en zoals verwacht heerst er een luxueuze sfeer. Op de lijst van de uitrustingen staat een scherm van 10.2 duim dat via het iDrive systeem te bieden valt. We merken ook op dat de radio-installatie gebruik maakt van een harde schijf, en nog een wereldpremière met het BMW ConnectedDrive systeem. Een systeem dat onbeperkte toegang tot het internet toelaat.

Passieve veiligheid

Een overvloed aan airbags, een geoptimaliseerd koetswerk, speciale banden, controle van de bandendruk, bi-xenon koplampen, … BMW heeft er alles aan gedaan om zijn nieuwe 7 zo veilig mogelijk te maken, zowel wat de passieve als de actieve veiligheid betreft. Verder is er een snelheid/afstandregelaar met een stop & go functie, en het BMW Night Vision systeem maakt voor het eerst gebruik van een functie om voetgangers te herkennen …