Aan de buitenkant kun je moeilijk van een revolutie spreken. De nieuwe 7 Serie presenteert zich eerder als een langere en gespierdere 3 Serie. En wat de lengte betreft: potentiële kopers hebben de keuze uit twee versies. Er is de 5,098 m lange standaard versie of de 5,238 meter metende lange variant. Het meest opmerkelijke is dat de nieuwe 7 Serie 130 kilogram lichter is geworden. Die afslankingskuur is onder meer toe te schrijven aan het gebruik van CFRP voor het koetswerk. CFRP is met koolstofvezel versterkt kunststof en dat wordt in het nieuwe vlaggenschip gecombineerd met staal en aluminium. Deze technologie komt overgewaaid uit de BMW i modellen.
Een plug-in hybride variant
De nieuwe BMW 7 Serie is niet alleen lichter, maar ook zuiniger en efficiënter. Onder de lange motorkap kun je kiezen uit een aantal vernieuwde krachtbronnen: 730d (6 cilinder diesel, 265 pk), 740i (6 cilinder benzine, 326 pk), 750i (V8, 450 pk) en helemaal nieuw is de hybride variant. Die laatste zal pas in 2016 verschijnen en heeft een 2.0 viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Het gemeenschappelijk vermogen bedraagt 326 pk en dat is voldoende om de nieuweling in 5,5 seconden van 0 naar 100 te stuwen.
BMW belooft dat je met de hybride 40 km volledig elektrisch aangedreven kunt rijden. De topsnelheid die je in elektrische modus kunt behalen, is 120 km/u. Het verbruik en de uitstoot zijn op z’n zachtst gezegd spectaculair: 2,1 l/100 km en een uitstoot van 49 g/km. Tot slot voorziet BMW standaard haar 8-traps automatische versnellingsbak en kun je vanaf het begin al opteren om je nieuwe BMW uit te rusten met xDrive vierwielaandrijving.
Über gesofisticeerde ophanging
Dankzij de navigatiegegevens past de luchtvering automatisch de niveauregeling aan en is het in staat om de vering voor te bereiden op de oneffenheden die er aan zitten te komen. De schokdemping wordt dus perfect op het wegdek afgestemd. Daarnaast kun je nog steeds kiezen uit drie verschillende modi: Eco Pro, Comfort en Sport.
Multimedia
BMW heeft niet de gewoonte om dingen maar voor de helft te doen en die filosofie laat zich ook aan de binnenkant zien. Er is een multimediasysteem mét touchscreen dat dankzij een 3D-sensor je gebaren interpreteert. Gesture control is dus een feit, want de sensor zet jouw handgebaren om in commando’s voor het infotainmentsysteem. Ook je oren worden verwend want BMW geef je de mogelijkheid om voor een stereoset van Bowers & Wilkins te opteren. De passagiers kunnen dan weer hun zegje doen aan de hand van een tablet die in de centrale armsteun is ingebouwd (voor of achter).
It’s all in the details
Tussen de talloze nieuwigheden vallen onder meer het automatische parkeersysteem zonder dat de bestuurder in de wagen hoeft te zitten op, de optionele laserkoplampen die zonder te verblinden twee keer zo ver als de LED-verlichting schijnen, het panoramische dak dat een sterrenhemel kan nabootsten, de automatisch ‘piloot’ voor in de file,…