Op het salon van Genève in 2005 zijn de besprekingen begonnen, Sergio Marchionne, baas van Fiat, en de verantwoordelijk van Ford voor Europa, Lewis Booth, gingen toen aan tafel zitten om het ontwerp van een kleine stadswagen te bespreken. Die wagen zou de Ford Ka en Fiat Seicento moeten vervangen. Na de eerste gesprekken bevestigde Lewis Booth dat hij van deze samenwerking een lagere fabriekskost verwachtte evenals betere afgewerkte auto’s. Zes maanden na hun eerste ontmoeting, op het salon van Frankfurt in 2005, werd de handtekening gezet onder een contract tussen beide bedrijven. Nu, twee jaar later, kregen we het eerste resultaat te zien, de kleine Fiat 500.
De Ka, in tegenstelling tot de kleine Fiat, staat niet op het salon van Frankfurt dit jaar. Wel kunnen we de eerste foto’s laten zien van hoe die toekomstige Ka er zou moeten uitzien, foto’s die we op de Nürburgring hebben kunnen vastleggen.
De drie motoren van de Fiat 500 zullen ook gebruikt worden voor de Ka, dat zijn de 1,2 en 1,4 benzinemotoren van 69 en 100 pk, en de 1,3 Multijet diesel. Deze motoren voldoen aan de Euro 5 norm.
Ontdek meer inzichten
Ford