Op het eerste gezicht lijken de wijzigingen beperkt, maar wie denkt dat alleen de LED koplampen zijn vernieuwd, komt bedrogen uit. Onderhuids doet een nieuwe diesel zijn intrede, komen er extra elektronische toepassingen en zorgt een nieuw multimediasysteem ervoor dat de Jaguar qua sfeer en gezelligheid 10 op 10 moet scoren.
300 pk
Laten we beginnen met de 3-liter grote V6 diesel. Deze motor wist ons totnogtoe zonder problemen rond zijn vinger te winden en nu het vermogen van 275 naar 300 pk gaat en het koppel tot 700 Nm stijgt, zal hij nog minder moeite hebben om ons in te pakken. Het vermogen steeg dan wel, maar het verbruik daalde. Jaguar geeft nu een gemiddelde van 5,7 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 149 g/km. De benzinemotoren blijven beschikbaar en leveren desgewenst vermogens tussen de 240 en 550 pk.
Multimedia
Binnenin wordt de bestuurder verwend met een nieuw multimediaysteem (InControl Touch Pro) dat je van deur-tot-deur-navigatie aanbiedt waarbij je route via je smartphone verder wordt begeleid wanneer je een deel ervan via het openbaar vervoer moet afleggen, het systeem is Android en iOS compatibel, het kan als WiFi hotspot functioneren en je kan het laten uitrusten met Meridian Digital stereo die uit 26 luidsprekers bestaat, goed voor 1300 Watt aan output. Verder valt het nieuwe instrumentenbord op dat toelaat om je navigatie weer te geven tussen de toerenteller en de snelheidsmeter.
Elektronica FTW
Met de nieuwe XJ is Jaguar ook in de top van z'n gamma weer helemaal mee op elektronisch vlak. De nieuweling beschikt over elektronische stuurbekrachtiging, adaptieve cruise control die het filerijden draaglijker maakt, een detectiesysteem dat zowel voorliggend als achterop komend verkeer monitort, 360° camera's,… De Brit is nu ook uitgerust met All-Surface Progress Control, een systeem dat door het vermogen anders te verdelen het vertrekken op een moeilijke ondergrond vereenvoudigt.