Eindelijk een waardig chassis

Qua look is de verwantschap met de nieuwe Opel Adam duidelijk. De vormen verschillen niet enorm van het vorige model, maar het radiatorrooster is een pak dynamischer. De vierde generatie had eigenlijk ook al een leuk snoet, maar tussen ons gezegd en gezwegen kon die niet echt overtuigen wat de dynamische rijkwaliteiten betreft. Blijkbaar was ik niet de enige met die mening, want Opel belooft een volledig aangepast chassis met nieuwe wieltreinen en een besturing met meer nauwkeurigheid. Er zijn trouwens twee onderstellen beschikbaar: Comfort en Sport.

Onder de kap

Met veel trots kondigt Opel aan dat de Corsa uitgerust wordt met een nieuwe kleine driecilinder benzine uit eigen huis. Uit een cilinderinhoud van één liter haalt die 95 of 115 pk en een koppel van 170 Nm bij 1.800 tr/min. De constructeur benadrukt ook de goede akoestiek en trillingvrije werking van deze kleine motor.

Er zijn ook andere motoren beschikbaar, zoals de aloude 1.2 en 1.4 benzine. De 1.3 CDTI is er ook weer bij, in versies met 75 of 95 pk, maar werd verfijnd. Alle motoren zijn conform de strenge Euro 6-uitstootnorm. Tot slot wijzen we op nieuwe manuele en gerobotiseerde versnellingsbakken met zes versnellingen.

Verbonden

Net als zijn concurrenten heeft de Corsa een volledig multimediasysteem dat je kunt verbinden met jouw smartphone, of die nu werkt op Android of iOS van Apple. In beide gevallen behoort het navigatiesysteem BringGo en webradio tot de mogelijkheden.

De lijst van nieuwe uitrusting houdt daar niet op. Verre van zelfs: bi-xenonkoplampen, dodehoekwaarschuwing, een indicator van de veiligheidsafstand, frontale botswaarschuwing, bandendrukcontrole, een automatisch parkeersysteem, een panoramisch dak en de originele FleFix-fietsdrager van Opel in de achterbumper.