Ondanks de vakantieperiode heeft de vierde manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup een indrukwekkend deelnemersveld op de been gebracht. Niet minder dan 47 wagens namen deel aan de wedstrijd. Onder de afwezigen viel vooral de BMW GTR van Quartier in Klasse 1 op. Ook de BMW M3 van Beliën-Cuyvers, de Porsche RSR van De Laet-Vollebergh uit klasse 2 en de snelle Mazda RX-7 van de familie Van Herk uit klasse 3 tekenden afwezig.

 

Na de veeleisende 500 km van Zolder kwamen de concurrenten deze keer samen voor een korte race van 125 minuten, met een verplichte pitstop. Een race op maat van de krachtigste bolides uit elke klasse. De weersvoorspellingen waren eerder pessimistisch, maar zowel de kwalificaties als de race werden op een droge piste gehouden.

Kwalificaties: de Viper AD Sport aan de macht

De winnaars van de 500 km van Zolder, Ron Marchal en Wim Lumbeek, plaatsten hun Chrysler Viper GTS-R opnieuw op de pole. Ze telden 3 seconden voorsprong op het duo Penders-lamot (de snelste in klasse 2), waarna we de Mosler van Van Elslander-Goegebuer en de Speedlover Porsche 997 van De Coster-Brody kregen. Marc Neyens zette met zijn EMG Porsche de vijfde tijd neer, net voor de leiders van het kampioenschap, Maes en Van Oost. Guest Cor Euser zette zijn Marcos Mantis op de zevende plek, voor het duo Van Buerden-Bruynoghe. De McDonald’s Porsche van Bouillon/Voets werd negende. Ondanks problemen met de turbodruk van hun Porsche Bi-Turbo AD Sport maakten Derdaele-Lagrange de top 10 compleet. Regerend kampioenen, Raus/Mattheus, moesten genoegen nemen met een 13de plaats.
In klasse drie was de familie Franssen het snelst voor de Saker van Jeuris/Van Rompuy en de Mitsubishi Lancer Evo8 van Bader. In de klasse 4 ging de eer naar de snelle Audi TT van Frans/Frans, voor de Clio’s van Eric Stevens en Polderman.
De drie Porsches van First Motorsport hadden met heel wat pech af te rekene. Een kapotte koppeling, een lekke band en een ongeval stonden een goede startpositie in de weg. De volgende dag waren de wagens van Jo Jamers echter weer opgelapt en klaar voor de race. François Verbist moest wel van op de laatste rij vertrekken, naast de BMW van Jennen/Peeters, die hun kwalificatie niet konden afwerken.
Race:

Klasse 1 & 2: Lumbeeck/Marchal & Penders/Lamot

Wim Lumbeeck kwam als beste weg, maar moest in de eerste ronde zijn leiderspositie aan Franz Lamot overlaten. De Mosler van Van Elslander en de Porsches van Neyens en Maes gingen in de achtervolging. Na enkele rondes hadden enkele incidenten het deelnemersveld al aardig door elkaar geschud. Al na 4 rondes moest Ruben Maes de pits in, nadat een wiel loskwam. Lumbeeck viel terug tot de vijfde positie, terwijl achter hem een hevige strijd woedde tussen de Porsches van Bruynoghe, Brody en Voets. "We rijden voor het eerst met de sequentiële versnellingsbak en die kwam maar moeilijk op temperatuur," vertelt de toekomstige winnaar. "Hierdoor misten we enkele keren een versnelling en verloren we enkele plaatsen." Met een versnellingsbak op temperatuur kon Lumbeeck de derde plaats weer terug winnen, achter de ProSpeed Porsche en de MExT Mosler. Na een twintigtal minuten moesten de Porsche van Neyens (waterpomp) en de Porsche van Bruynoghe (ongeval) naar het opgeverspark. Meteen verloren we twee sterke kandidaten voor een top 5. Net nadat hij de top 10 binnendook, moest ook François Verbist zijn Porsche aan de kant van het circuit achterlaten. Kort na de pitstop viel de Mosler MExT erg ver in het klassement terug, nadat hij door een probleem aan het koelingsysteem 14 minuten in de bevoorradingszone geblokkeerd bleef. Toch is Lieven Goegebuur tevreden: "We hebben bewezen dat we ons in de Mosler met de snelsten kunnen meten. De toon is gezet en dat belooft voor de volgende races."
De AD Sport Porsche Bi-Turbo kreeg opnieuw met problemen aan de turbo te kampen en moest even later wegens te veel decibels de race staken. Een probleem dat ook de Marcos van Cor Euser aan de kant zette. Na een sterk koersbegin moesten de Porsches van Raus-Mattheus, Tavernier-De Coster en Schulz-Schulz met technische problemen aan de kant.
Eens het probleem met het wiel opgelost, begonnen Maes en Van Oost aan een indrukwekkende remonte. Ze moesten helemaal achteraan vertrekken en eindigden uiteindelijk nog derde algemeen en de tweede in klasse 2, achter Penders-Lamot. Marchal-Lumbeeck mochten ondertussen hun tweede opeenvolgende overwinning vieren. Een probleem met de koppeling van de Speedlover Porsche 997 kostte Michel De Coster in de laatste ronde nog de derde plek in klasse twee. Dylan Derdaele nam met zijn First Porsche 996 GT3 zijn plaats in.

Klasse 3: Tweede succes voor Saker Belgium

Ronny Franssen kon zijn polepositie niet verzilveren toen motor van de BMW het op de startgrid liet afweten. Het peloton zat al in de opwarmingsronde toen een probleem met de brandstoftoevoer de kop opstak. Zo moest de poleman de race uit de pits starten en kon hij aan een spectaculaire remonte beginnen.
Wim Jeuris startte op de eerste rij en kwam dadelijk aan de leiding. Een positie gaf die hij niet meer op zou geven. Tijdens deze race deelde Jeuris het stuur met Tom Van Rompuy. Rugproblemen verhinderden Ronald Vetters om aan de start te verschijnen. Voor Van Rompuy Jr was dit geen vuurdoop. Enkele weken geleden kon hij de Saker immers al eens testen. De Mitsubishi Lancer Evo8 van Alain Bader, de BMW M3 van de broers Werckx en de 120 diesel van De Vocht-Van Loo waren hun grootste concurrenten. Jennen/Peeters en Franssen-Franssen konden beiden een spectaculaire remonte neerzetten. Ondanks enkele problemen eindigde de MSE BMW toch nog als 10de. De Saker klasseerde zich 7de algemeen en won voor de BMW diesel van De Vocht-Van Loo en de Mitsubishi van Bader de klasse. De Vocht - Van Loo voeren het kampioenschap aan en zin erg tevreden met hun tweede plaats: "Tijdens korte races is het voordeel van de diesel minder uitgesproken. We hebben de schade dan ook goed kunnen beperken en behouden de leiding in het kampioenschap. Eigenlijk hadden we voor een vierde plaats willen tekenen en zijn dus erg bij met deze tweede plaats. Buiten de Saker hebben onze voornaamste concurrenten heel wat punten verloren."

Klasse 4: Stevens nummer 1, Polderman in de fout.

Ondanks de pole en de snelste ronde heeft de Audi TT van de familie Frans het niet waar kunnen maken in de Klasse 4. Ze kregen al snel met technische problemen te kampen, waardoor ze naar een 14de plaats terugvielen. Een andere potentiële winnaar, Stefan Polderman, moest zich met een 13de plek tevreden stellen. De regerend kampioen in klasse 4 zoekt geen excuses: "De Clio van Stevens was tijdens de kwalificaties iets sneller. Ik wou druk zetten op de DVB Clio en vertrok met erg weinig benzine, waardoor de auto 15 kilo lichter was." Op twee rondes van het einde reed Polderman nog in tweede positie tot hij plots zijn wagen met een lege brandstoftank aan de kant moest zetten. Hierdoor kon Rob Van de Water achter de Clio van Eric Stevens, als tweede het podium op. Het duo Vermeeren-Aerts werd derde, voor Chris Voet en Xavier Stevens.
 

In het kampioenschap tekenen we enkele belangrijke verschuivingen op. Lumbeeck-Marchal nemen de leiding in de eerste klasse over, Maes en Van Oost overheersen nog steeds klasse twee, maar de ProSpeed Porsche haalt 4 punten binnen en neemt tweede plaats stevig in handen. Het Speedlover duo Van Beurden-Bruynoghe valt van de 2de naar de vijfde plaats terug. First piloten Renard en Derdaele worden derde, met een puntje voorsprong op ‘Brody’-De Coster.
In de Klasse 3, blijft het duo De Vocht-Van Loo met de BMW diesel aan de leiding, maar komt Jeuris vier punten dichter. De derde plaats van Peeters-Jennen gaat naar de broers Werckx en ondanks een moeilijke race klimmen de broers Franssen naar een vierde stek.

Vermeeren-Aerts blijven aan de leiding in klasse 4 en lopen drie punten uit op Voet-Van den Broeck, die net tweede blijven. Zij worden op de voet gevolgd door Van de Water. Polderman verhuist naar de vierde plaats terwijl de rest van het klassement zo goed als ongewijzigd blijft.

In het kampioenschap voor teams blijft RS Racing Powercars aan de leiding, maar De Vocht-Van Loo naderen tot op één klein puntje. De Clio’s vanVermeeren-Aerts en Voet-Van den Broeck staan derde en vierde, terwijl Penders-Lamot, Saker Belgium en Van de water een uitstekende zaak doen. Wat spektakel betreft zit het kampioenschap goed, want tussen de eerste en de zevende plaats liggen er maar 10 punten. En 10 punten is nu net de maximale score die je na de race mag bijtellen...