François Piette

25 FEB 2010

Nieuwe Porsche Cayenne in de startblokken

Eén van de grote nieuwigheden van het salon van Genève, wordt ongetwijfeld de nieuwe Porsche Cayenne. Ondanks zijn grotere afmetingen oogt hij heel wat eleganter, daalt het gewicht en zijn de motoren zuiniger. Maar de verrassing is toch dat van bij het begin een hybrideversie beschikbaar is.

Lager verbruik

Porsche kondigt een 23 procent lager verbruik aan voor het gehele gamma. Dat is niet alleen te danken aan het gewicht (180 kg minder), maar ook aan het hogere rendement van de motoren. Aan de motoren wordt een nieuwe S-Tronic-automaat met acht versnellingen gekoppeld, die bovendien compatibel is met een start-stopsysteem. Ondanks de gewichtsvermindering is de Cayenne 48 mm langer en groeit de wielbasis met 40 mm. Voor een betere functionaliteit verschuift de achterbank over 160 mm.

Motoren

De instapversie krijgt een V6 van Volkswagen onder de kap. De 3,6-liter levert zo’n 300 pk en verbruikt gemiddeld 9,9 l/100 km. De Cayenne Diesel blijft in het programma en leent de 3-liter V6 met 240 pk van Volkswagen. Het gemiddelde verbruik daalt echter naar 7,4 l/100 km.
De Cayenne S ziet het vermogen van zijn 4,8-liter V8-motor stijgen tot 400 pk. Toch wordt hij zuiniger: het verbruik daalt tot 10,5 l/100 km. Zelfs de Cayenne Turbo met 500 pk houdt het bescheiden en verbruikt gemiddeld maar 11,5 l/100 km.

Cayenne S Hybrid

Dé aantrekkingspool van Porsches nieuwe SUV is ongetwijfeld de Cayenne Hybrid. De verbrandingsmotor stamt uit de Audi S4: de 3-liter V6 met compressor (333 pk). Die wordt ondersteund door een elektrische motor van 47 pk. Samen zijn ze goed voor 380 pk en vooral 580 Nm koppel vanaf 1.000 toeren. Porsche belooft dat de prestaties gelijklopen met die van de Cayenne S met V8-motor. Het gemiddelde verbruik bedraagt echter maar 8,2 l/100 km, terwijl de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 193 g/km. Helemaal elektrisch rijdt hij wel niet sneller dan 60 km/u.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie