Niets zo vervelend als je met een elektrische auto rijdt om niet te kunnen opladen omdat er een auto aan de laadpaal geparkeerd staan zonder in te pluggen. Of laadpaalklevers die gewoon blijven staan lang nadat hun auto is opgeladen. De weinige laadpalen die er al zijn, zijn op die manier ook nog eens minder bruikbaar. In Nederland was er al een gerechtelijke uitspraak tegen laadpaalklevers, en komt er ook België een wettelijk kader.
Betalend parkeren
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil de rotatiesnelheid aan laadpalen verhogen, met andere woorden dat er meer auto’s op een dag kunnen laden. Daarom wordt het vanaf september verplicht voor auto’s die aan een laadpaal parkeren om effectief op te laden, wat tot nu toe niet het geval was. Eens opgeladen, moeten bestuurders hun voertuig verplaatsen. Sommige gemeentes voorzagen wel al eigen regels, zoals bijvoorbeeld een kost van 0,01 euro per minuut nadat de batterij volgeladen is Antwerpen, een boete van 40 euro voor niet-ladende voertuigen in Hasselt of een maximale parkeerduur aan laadpalen in Brugge.
Door de aanpassing van de wegcode zullen dezelfde regels gelden in heel het land. Naast het verplicht opladen, zullen plaatsen aan laadpalen voortaan beschouwd worden als parkeerplaatsen, waardoor zelfs elektrische auto’s die aan het laden zijn, parkeergeld moeten betalen als ze in een zone met betalend parkeren liggen. Op die manier wil de minister vermijden dat auto’s die niet noodzakelijk moeten laden, toch inpluggen om zo parkeergeld te vermijden.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: