De Fabia werd volledig opnieuw ontworpen met de bedoeling om meer emotie in het design te steken. “Bij de ontwikkeling van de Fabia van de derde generatie legden we de focus op meer sportiviteit en creëerden we algemeen een pittiger design”, zegt hoofdontwerper Jozef Kabaň. Zo is de nieuwe Fabia lager en breder dan het vorige model. Fabia-rijders kunnen hun auto personaliseren door een aparte kleur te kiezen voor het dak, de velgen en de zijspiegelbehuizing.
Tot nu toe wist de kleine Skoda vooral te overtuigen met zijn beperkte prijs en ruimte, eerder dan met origineel design. Gaat het nieuwe design dan ten koste van de praktische troeven? Jozef Kabaň: “Nee, eerder integendeel. Zelfs met die toegenomen emotionaliteit blijft de Fabia trouw aan zijn fundamentele waarden en is hij ruimer, praktischer, zuiniger en intelligenter dan ooit tevoren. Ondanks zijn dynamischere design creëerden we op heel wat plaatsen meer ruimte. De koffer werd ruimer en heeft het grootste volume in zijn klasse, het interieur werd zowel breder als langer. Daarenboven bieden we tot tien nieuwe 'Simply Clever'-oplossingen, met onder meer de MirrorLink-technologie, een primeur bij Skoda, die het mogelijk maakt om de smartphone echt te integreren in de wagen.”
Nieuwe motoren
De nieuwe Fabia krijgt een hele reeks nieuwe motoren, vier benzines en drie diesels, die we al kennen uit de vernieuwde VW Polo. Hij wordt hierdoor tot 17 procent zuiniger dan de huidige Fabia, onder meer ook dankzij een 65 kg lager gewicht. De benzine (1.0 en 1.2) leveren 60 tot 110 pk, terwijl het dieselgamma bestaat een 1.4 TDI met 75 tot 105 pk. Tegen het einde van 2015 volgt nog een zuinige GreenLine-versie van deze TDI, die 3,1 l/100 km verbruikt dankzij een aangepaste stroomlijn, start-stoptechnologie, energierecuperatie en andere banden.