Presentatie
De familieband met de 350Z is duidelijk. Nochtans veranderde zowat alles. Met zijn nieuwe design oogt de 370Z agressiever. Hij werd bovendien korter, breder en lichter. Niets dan goed dus. Onder de kap kreeg de motor een vitaminekuur, de manuele versnellingsbak heeft voortaan een zogenaamde Syncro Rev Control en er staat zelfs een automaat ter beschikking. De 370Z blijft een strikte tweezitter, maar werd praktischer en verzorgder afgewerkt. Nissan beknibbelde niet op de uitrusting: bijna alles zit standaard op de 370Z.
Motor
De vertrouwde 3,5-liter V6 werd herzien en kreeg grotere longen. Uit 3,7 liter puurt hij 331 pk en 366 Nm koppel waardoor hij krachtiger voor de dag komt dan de eeuwige rivaal: de Porsche Cayman S. Hoewel het hoge gewicht van 1,5 ton die cavalerie wat afremt, presteert de Japanner beter dan zijn Duitse rivaal. kracht heeft hij te over. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in maar 5,3 seconden laat de Nissan 370Z bijna alle andere weggebruikers achter zich. De mechaniek flirt bovendien erg graag met de rode zone, maar het ideale regime ligt toch in de middenregionen.
Ook belangrijk bij een sportieveling van dit allooi: de motorsound. Die is weliswaar diep en rauw, maar blijft jammer genoeg wat te discreet. Of je de naald van de toerenteller naar het rood drijft of snel terugschakelt, altijd murmelt de motor zacht verder. Qua karakter kan de Nissan niet tippen aan de Cayman, zelfs de basisversie, hoewel hij wel gespierd voor de dag komt.
Transmissie
In tegenstelling tot de 350Z is het nieuwe model verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen. Die laat zich bedienen met schakellepels achter het stuur. Onze testversie was van de manuele zesbak voorzien. Geen slechte keuze, want zijn Syncro Rev Control-systeem trakteert je op een mooie stoot tussengas bij het terugschakelen. De schakelmanoeuvres verlopen daardoor zachter. Je kunt het systeem uitschakelen, om het discreet te houden in de stad bijvoorbeeld of als je liever zelf tussengas geeft.
Het geheel werkt verbluffend goed en eigenlijk is dat een beetje frustrerend want de pedalen staan perfect opgesteld en de echte liefhebber wil natuurlijk liever zelf de tip-hieltechniek oefenen. De koppeling grijpt vrij brutaal in. In stadsverkeer hindert dat af en toe, maar op een bochtrijk en verlaten parkoers verhoogt dit de pret alleen maar. De bediening van de bak is lekker stevig en precies. Heerlijk.
Weggedrag
De 370Z is korter en breder dan zijn voorganger. De vier wielen staan meer in een vierkant dan in een rechthoek. Hierdoor is het weggedrag erg levendig, terwijl de 370Z in bochten en rechte lijn erg stabiel blijft. Toch is het oppassen geblazen want hij reageert als een echte achterwielaandrijver en kan soms verrassend uit de hoek komen. Eens je dat gedrag onder de knie hebt, is het puur genieten. Evenwicht, levendigheid en precisie zijn de codewoorden.
Met enkele kilo’s minder zou het resultaat zelfs nog beter geweest zijn. Vooral omdat de schokdemping, die uitstekend lijkt op vlakke wegen, ons gewoon met verstomming sloeg op slechte ondergrond. Dankzij het standaard gemonteerde mechanische sperdifferentieel kun je de trekkracht op geen enkel foutje betrappen. Applaus op alle banken! De remmen zijn krachtig en uithoudend, en de stuurinrichting geeft een goede feeling en is perfect ontdubbeld. Toch scoort de Porsche Cayman hier nog iets beter.
Comfort
Ook op het vlak van het comfort is de vooruitgang gigantisch. De geluiddemping maakt een grote sprong voorwaarts, wat op lange afstanden erg aangenaam is. Op bochtige wegjes moet je echter de radio uitzetten en goed luisteren om de hese stem van de motor te kunnen horen. Jammer.
Het rijcomfort op autosnelwegen is meer dan behoorlijk en binnenin is de 370Z voldoende ruim. In de breedte dan toch. Een lange bestuurder als ik vindt maar moeilijk een goede rijpositie. Als de natuur je enkele centimeters minder heeft bedeeld, is je positie perfect. Bovendien is de ergonomie schitterend en is de bediening duidelijk en intuïtief. Voor het eerst is de afwerking een bijkomende troef van de Z. De bagageruimte is voldoende groot voor een weekendje met z’n tweeën en dankzij de regelmatige vorm veel praktischer dan die van de vorige versie.
Prijzen en uitrusting
Met een prijskaartje van 42.300 euro is de 370 Z zomaar eventjes 22.000 euro goedkoper dan de Cayman S en bovendien nog eens beter uitgerust. Hoewel ik een fan van de Cayman ben, is dat verschil moeilijk te rechtvaardigen. Inderdaad, het merklogo is niet hetzelfde. Maar voor die prijs biedt de Nissan 370Z leder, een automatische airco, een multifunctioneel stuur, 18-duimsvelgen, een snelheidsrgelaar en -begrenzer, bi-xenonverlichting, Bluetooth, enzomeer. De verhouding prestaties/uitrusting/prijs is gewoonweg schitterend. Voor navigatie, 19-duimsvelgen en krasbestendige verf moet je extra in de geldbeugel tasten. De automaat kost 1.900 euro.
De 370Z verbruikt gemiddeld 12 l/100 km, maar met een zware voet kan het verbruik gevoelig oplopen.
Conclusie
De 370Z leeft wat in de schaduw van zijn grote broer: de mythische GT-R. Toch legt hij erg overtuigende argumenten voor. Met een ongelooflijke verhouding prestaties/uitrusting/prijs is de 370Z een waardig lid van de Z-lijn. Hij is sportiever dan ooit en ondanks zijn temperament en uitstekende prestaties is hij dagelijks inzetbaar. Kortom, een pareltje.