Verbeterde mechaniek
Achter het heel exotische uiterlijk van de Juke schuilt een erg Franse binnenkant, namelijk de 1.5 dCi van Renault die je ook terugvindt in de Clio, Captur, Mégane, Laguna en zelfs het volledige Dacia-gamma. Dit blok heeft dus succes. Het werd onlangs aangepast, waardoor het verbruik en de CO2-uitstoot nog daalden.
De cijfers
Hij levert nog altijd 110 pk en een koppel van 260 Nm, maar het verbruik daalt van 4,8 naar 4,2 l/100 km, terwijl de CO2-uitstoot van de kleine Japanse cross-over voortaan beperkt is tot 109 g/km. Goed nieuws is dat Nissan niet bespaart op het aantal versnellingen: zes verzetten. Maar een automaat of vierwielaandrijving blinken uit door afwezigheid.
Nog altijd even leuk?
De stijl van de Juke is niet verouderd. We vinden hem zelfs leuker en speelser dan zijn nieuwe concurrenten. De gespierde zijvleugels, de verborgen achterste deurgrepen, de verbaasde blik en de lachende snoet maken hem heel sympathiek.
Interieur lichtjes verouderd
Binnenin zijn de jaren toch enigszins zichtbaar. Het is niet uit de mode, maar tegenover de tot in het detail verzorgde stuurpost van de Peugeot 2008 mist de Juke wat finesse. Maar hij blijft aangenamer dan zijn neef, de Renault Captur. Het multimediasysteem heeft geen internettoegang en stelt teleur door verouderde kaarten, maar de functionaliteit is correct.
Verouderde rijpositie
De bestuurder moet eerst wat zoeken voor hij een min of meer bevredigende rijpositie vindt. Dat komt omdat het stuur niet regelbaar is in de diepte en de zetel iets te hoog staat. De passagiers achterin hebben evenmin reden tot feesten: de hoofdruimte wordt beperkt door het originele ontwerp, dat ook het zicht naar achteren hindert. De Juke is zeker niet de handigste van de kleine cross-overs, zeker gezien de koffer amper meer dan 250 liter biedt. Maar genoeg opmerkingen nu.
Eindelijk stil
Laten we bekijken of het temperament van de motor niet verzwakt werd door de CO2-kuur. Gelukkig niet. De krachtbron draait stiller en duwt krachtig vanaf de laagste toeren, wat de hernemingen ten goede komt. We waarderen ook het schakelgemak van de versnellingsbak. Het werkingscomfort ligt dus op een zeer hoog niveau, terwijl het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 5,4 l /100 km.
Correct onderstel
De Juke doet met zijn wieltreinen wat hij kan. Lees: zijn weggedrag stelt de grootste angsthazen gerust en de Juke laat zich ook snel bedienen. Maar op natte ondergrond heeft de voortrein wat te lijden onder de sterke trekkracht van de motor (260 Nm), zonder dat het echter alarmerend wordt. Gezond en zacht, zo kunnen we de Juke samenvatten. Zoek je echt dynamiek, kijk dan naar de Franse Peugeot 2008 of Renault Captur.
De prijzen
Als diesel biedt de Juke alleen de 1.5 dCi met 110 pk, een mooi vermogen voor dit segment. Toch is er een zachte basisprijs van 19.240 euro of 160 euro minder dan de Renault met nochtans 20 pk minder. De Peugeot 2008 1.6 e-HDi 115 kost 20.650 euro.
De uitrusting is vanaf het basisniveau Visia al heel correct: airco, vier elektrische ruiten, elektrische en verwarmde zijspiegels, start & stop, … We betreuren, zoals gebruikelijk bij Japanse wagens, de uitrustingspolitiek. Er zijn weinig of geen optie, alleen uitrustingsniveaus waardoor je in het gamma moet klimmen om van een bepaalde extra te genieten.
Conclusie
Door de nagelnieuwe concurrentie kan de Juke zijn rimpels niet allemaal verbergen. Maar opa doet wat hij kan om weerstand te bieden en maakt zelfs van de gelegenheid gebruik om minder te verbruiken en minder CO2 uit te stoten. Op praktisch vlak zijn er enkele gebreken, maar die vergeef je hem als je de prijs ziet.