Het ontbreekt de ingenieurs van Nissan niet aan verbeelding. Wellicht zagen ze een Juke en GT-R naast elkaar staan op de parking toen ze het idee kregen om beide modellen te kruisen.
Het idee viel in de smaak en een klein team ging aan te slag om twee exemplaren te bouwen van dit monster, een met stuur rechts en een met stuur links. De twee wagens werden gebouwd door RML, gespecialiseerd in autosport, in samenwerking met Nissan Technology Center for Europe (NTC-E). Ze moeten bij het publiek peilen naar reacties op een sportieve Juke, maar het is verre van zeker dat er zo'n extreme sportversie komt.
Onder de motorkap van de Juke-R schuilt een 3.8 V6 met dubbele turbo en 485 pk, rechtstreeks overgenomen uit de supercar van Nissan. Onder de vloerplaat achteraan zit de transaxle versnellingsbak met zes verhoudingen van de GT-R met nokkenas, overbrenging en koppeling, die samen de vierwielaandrijving van de GT-R vormen, die voor de gelegenheid aangepast werd (de wielbasis is 25 cm korter). Tot slot kreeg het onderstel lichtmetalen 20-duimsvelgen van de GT-R, afgedekt door brede wielkasten.
Het dashboard van de Juke werd aangepast aan de meters, de knoppen en het personaliseerbare 7-duims LCD-scherm van de GT-R. De opmerkelijke middenconsole van de Juke, die geïnspireerd is op de brandstoftank van een motor, bleef behouden. De rest van het interieur heeft een sterke racelook. Twee racezitjes met vijfpuntsgordel werden in een zichtbare rolkooi geplaatst, volgens de FIA-veiligheidsnormen. Ze draagt bij tot de stijfheid van het geheel en de bijzondere prestaties van deze auto.
De lijn onderscheidt zich door bredere vleugels, hertekende bumpers en een indrukwekkende dubbele spoiler op de achterklep. Sinds zijn presentatie werden al meer dan 100.000 stuks verkocht van de Juke, die goed ontvangen werd door het publiek.