De Micra C+C is tegelijk lager en langer dan de berline versie van de Micra. De daklijn loopt door in het verlengde van de fel aflopende voorruit en is 110 mm lager, terwijl de totale lengte 90 mm langer is om ondermeer toe te laten het dak achter de zetels weg te kunnen plooien. Met gesloten dak ziet de Micra C+C er wat lomp uit, met het dak open is dat al heel wat eleganter. 1.6 Uit het bestaande gamma hebben we de C+C 1.6 kunnen testen, de zwaartse van het gamma. Hij is goed voor 110 pk en is geniet een eerder complete uitrusting. De 110 pk van de Micra C+C zijn zeker niet overbodig. De 1.6 komt trouwens uit de sportieve Micra 160SR. Uiteraard beperkt het coupé-cabrio concept de prestaties een beetje, maar de motor doet gewillig mee. Hij is soepel in stadsverkeer en wordt plezierig vanaf 4.000 tr/min. Zijn topsnelheid is goed voor 191 km/u en voor de traditionele sprint van 0 tot 100 km/u heeft hij 10.2 seconden nodig. Zachtjes De motor ontwikkeld 153 Nm bij 4.400 tr/min, en men kan hier genieten van een auto die genoeg pit heeft voor de autosnelweg en de stadsjungle. De gaspedaal, in aluminium, komt wat lichtjes over. De bestuurder zal het dus gewoon moeten worden om hem zachtjes en soepel te behandelen. Het chassis heeft weinig veranderingen ondergaan ten opzichte van de berline. De vering is van McPherson. De ingénieurs hebben ook de vering aangepast en verstevigd. Star Op de weg is het ons opgevallen dat de Nissan Micra C+C een coupé-cabrio is met een opmerkelijke starheid. Uiteraard voelen we met open dak de vibraties en oneffenheden meer, maar we hebben zeker al erger gekend. Ook al is hij zwaarder en langer dan de Micra berline, blijft dit een levendige en doeltreffende auto. Bovendien heeft de 1.6 motor recht op de ESP. Dat ESP systeem is uiterst discreet gebleven, het bewijs dat het hier om een evenwichtige auto gaat. Het geheel verdient ongetwijfeld felicitaties. De afwerking is voorbeeldig, en met een strikt lastenboek zal dit niet gemakkelijk geweest zijn om dat te verwezenlijken. Kom van dat dak af We hadden niet echt geluk met het weer. Regen en zon, warm en fris tegelijk. Wel heeft ons dat toegelaten om de Micra C+C op verschillende manieren te proberen. Eerst met het dak gesloten, dat maakt plaats voor een glazen dak, dat veel licht binnen laat. Een positief gegeven voor wie last heeft van claustrofobie in zo’n kleine autootjes. Ook maakt dat plaats voor een koffer met een inhoud van 457 liter. Daar kan de concurrentie enkel van dromen. Om de zon binnen te laten is een druk op een knop genoeg. Alles is automatisch, geen hendels te bedienen en de klus is in 22 seconden geklaard. Het kan zelf als de auto langzaam rijdt. Geniaal ! Met het dak open blijft er toch nog een koffer over van 255 liter. Plaats genoeg voor een koffer of de pakken en zakken na een middag shoppen. Dat wel, maar enkel voor twee personen. Als je achter de voorzetels kijkt zijn er wel zitplaatsen, maar die zijn eerder weggelegd om er iets op weg te bergen, de hond of zijn mandje. Spijtig genoeg zal zelf een kind van 8 jaar niet genoeg plaats hebben. We vragen ons af wat Nissan eigenlijk wou bereiken met die zitjes. Een grote en ruime opbergplaats had minder absurd geweest. Nek beschermen De Nissan Micra C+C biedt geen windbescherming aan. Wel is het zo dat er maar weinig wind ontstaat binnenin, dankzij de hoog oplopende voorruit. Ondanks de verwarmde voorzetels krijgt de nek het al snel koud als het wat frisser is. Op de autosnelweg wordt het al snel storend. Gelukkig zorgt de starheid van de auto voor geen bijkomend en storend lawaai van het koetswerk. Met het dak toe is de geluiddemping goed verzorgd. Deze auto kan dus gerust gebruikt worden om op reis te gaan, wel moet er voor wegenkaarten gezorgd worden, want de GPS staat niet in de optielijst. Spijtig! Knap De Micra C+C zonder dak krijgt meestal de voorkeur. Toch doet hij estetisch niet onder voor de Micra berline, en behoudt hij zijn charme. Het intérieur neemt ook enkele knappe ideeën over zoals het opbergvak onder de passagierszetel. Zoals we eerder lieten weten is de uitrusting van de 1.6 redelijk compleet. Het zitvlak van de zetels zijn aan de korte kant, en de grote mensen onder ons zullen regelmatig het hoofd stoten. Wil dat zeggen dat Nissan deze auto eerder voor het vrouwelijk geslacht hebben gebouwd…? Dat zal U ons niet horen zeggen, want met de 1.6 motor en zwarte kleur komen de macho’s ook wel aan de bak. Ritje We moeten echter een beetje ons beklag doen over een eerder gevoelloos sturen. In grote lijnen kunnen we stellen dat we met deze Micra C+C vooral zullen genieten van het panoramische, of open dak om op verkenning te gaan… . Want als het op dynamisch rijden aankomt, ontbreken we duidelijk aan gevoel aan het stuurwiel. Met de gevoelige pedalen erbij, moeten we al snel een sportief ritje vergeten. Het moet dus kalm aan gebeuren. Dan laat de Micra C+C al zijn kwaliteiten zien: gezonde houding, goede starheid en een sympathieke lijn. Tot slot nog even meegeven dat het gemiddelde verbruik op 6.7 liter uitkomt. Dat is knap, en wekt de zin op om bij de eerste zonnestralen alleen, of met twee, een ritje te gaan maken. Olivier Duquesne