De Micra DIG-S past perfect in dat plaatje en zet een nieuwe standaard neer. Met een CO2-uitstoot van 95 g/km is zijn benzinemotor één van de properste van de hele wereld, bijna even goed als de Fiat 500 TwinAir met 92 g/km.
De Micra verscheen 1982 en is aan zijn vierde generatie toe, die gepresenteerd werd in 2010. Nissan verkocht in die periode ongeveer zes miljoen exemplaren. Deze wereldauto wordt in 160 landen verkocht en in vijf fabrieken gebouwd (Mexico, India, China, Thailand en Indonesië).
Om zulke mooie uitstootcijfers te kunnen neerzetten, kreeg vooral de motor van de Micra DIG-S (Direct Injection Gasoline Supercharged) veel aandacht. Nissan doet aan downsizing met een 1.2 driecilinder voorzien van een compressor.
Grondig werk
De cijfers spreken voor zich: 98 pk bij 5.600 tr/min en 142 Nm bij 4.400 tr/min, prestaties die je normaliter van een 1.5 verwacht en een verbruik van maar 4,1 l/100 km. Door minder bewegende onderdelen en extra zorg voor de afwerking van oppervlakken is er dertig procent minder wrijving dan bij een klassieke viercilinder. Ook andere technologieën verbeteren het verbruik, zoals kleppen die elektronisch openen, hergebruik van uitlaatgassen, de Miller-cyclus met compressor, een start-stopsysteem, een hoge compressieverhouding en een intelligente alternator. Je ziet het, de ingenieurs probeerden vooral het rendement en de uitstoot te verbeteren.
Rijkelijk voorzien
Deze kleine auto heeft vooral ambities in de stad en is standaard rijkelijk uitgerust met onder meer enkele zaken die het dagelijks rijden vergemakkelijken. ESP, ABS, airbags (vooraan, zijdelings, op gordijnhoogte en achteraan), automatische vergrendeling van de deuren, een bekrachtigd en in de hoogte regelbaar stuur, centrale vergrendeling, een boordcomputer en elektrische ruiten zijn al voorzien op de basisversie Visa.
De Acenta voegt daar een in de hoogte regelbare bestuurderszetel, een armsteun, een lederen stuurwiel, een CD-lezer en een mp3-functie aan toe. De hoogste variant Tekna is nog vollediger met een multimediasysteem met navigatie en aanraakscherm (Nissan Connect), Bluetooth- en USB-verbinding, lichten en ruitenwissers die automatisch inschakelen, elektrisch inklapbare zijspiegels, de Intelligent Key, parkeerhulp en een open dak. Alleen de metaalkleur, de lederen zetels en de continu variabele transmissie CVT staan nog op de optielijst.
Schrikt niemand af
De lijn van de vierde Micra-generatie is saaier en meer inwisselbaar dan die van de vorige Micra, ongetwijfeld omdat Nissan de klanten nergens wilde afschrikken. Dat vertaalt zich ook in het interieur. Het is geen reden om de Micra te laten staan, maar geestelijk verrijkend is het allemaal niet.
Hoe het ook zij, met de goed doordachte Micra DIG-S valt zeker te leven. Zijn gezonde weggedrag maakt hem gemakkelijk om te besturen en geeft een veilig gevoel, terwijl de remmen goed scoren qua uithouding en doseerbaarheid. De driecilinder is discreet, maar laat zich meer horen dan een klassieke viercilinder.
Mooie troefkaart
De prestaties staan op een uitstekend niveau. Maar opgelet: de compressor, die losgekoppeld wordt bij lage snelheden, maakt hernemingen soms wat langzaam en vraagt in de stad een brutalere rijstijl om de Micra levendig te houden. Dat fenomeen voel je vooral in de stad, niet op de wegen daarbuiten.
De Micra DIG-S kan een knappe troefkaart uitspelen: voor een zeer aantrekkelijke prijs krijg je een ruime uitrusting, aantrekkelijke prestaties met een laag verbruik en een benzinemotor die voor de meeste bestuurders van een stadswagen beter geschikt is dan een diesel. Wist je trouwens dat de Micra DIG-S deel uitmaakt van het selecte clubje van drie benzinewagens die vrijgesteld worden van de tol in het centrum van Londen?