Stijl De Qashqai is sympathiek maar loopt niet over qua originaliteit. Zijn esthetica blijkt te behagen, maar dit wilt daarvoor niet zeggen dat de koppen draaien aan elke hoek van de straat ! Het geheel is werd gelijkmatig verdeeld en de lichte reliëfs op de motorkap geven een nerveuzer uitzicht aan het vaartuig. Motor Beschikbaar in benzine en in diesel (die binnenkort ook getest wordt), hebben wij de meest democratische versie geprobeerd, namelijk de 1.6 l benzine met 115 pk. Het is dezelfde mechanica die zich onder de motorkap van de Micra 160 SR en de Note bevindt, maar hier met 5 pk meer. Het koppel van 156 Nm bevestigt het goede rendement van de mechanica, dat echter nogal hoog staat : 4.400 rpm. Enkel te verkrijgen met de tweewielaandrijving en met een manuele 5-doos, verdedigt deze groep zich absoluut niet slecht op de baan. Vrijwillig, hij heeft niet echt de indruk zich uit te sloven. De vaste gebruikers van diesel zullen hier natuurlijk niet dezelfde opleving terugvinden en er zal met de pook moeten gespeeld worden bij een energieke inhaling. Wat niet met een overvloedige vreugde gebeurt aangezien de besturing niet van de leukste is. Nog altijd wat betreft de automatische doos werd de trapsgewijze stelling op het kortst ontworpen om de opleving op autosnelweg te bevoordelen... Met als nadeel dat de motor hoog in de toerenteller moet draaien aan 120 km/u… En dat maakt hem dus ook meer verbruiken ! Toch is deze motor verre van gulzig en het gemengd verbruik van 9,1 liters die wij presteerden staat eerder in de goede gemiddelden. Wegligging Merkwaardige en moeilijk te aanvaarden zaak is dat het ESP systeem volledig onbeschikbaar is met deze motor! Aan de bestuurder dus om zijn verantwoordelijkheden voor zich te nemen... Gelukkig is het voertuig absoluut geen strikkenzetter, met gezonde reacties en logisch bij besturing. Het is waar dat de geringe kracht van de motor niet zal aanzetten tot onrustigheid tussen de wielen en de grond ! De stuurinrichting, ondanks zijn elektrische bijstand, geeft een goed rendement tussen mens en machine. De ophanging is duidelijk niet bestemd voor een sportief gedrag, maar hij remt nogal goed de raamwerkbewegingen en vertoont zich toegeeflijk tegenover de passagiers. En om zijn eigen drift te remmen is het remsysteem doeltreffend, met een uithoudingsvermogen en een kracht dat boven elk vermoeden staat ! Comfort Zoals bovenvermeld is het comfort van de vering opmerkelijk, wat toelaat lange ritten te doen zonder enige beperking ! De leefbaarheid binnenin is héél behoorlijk, zowel vooraan als achteraan ! Op dat na : de grote mensen achteraan zullen met het hoofd tegen het dak zitten indien het panoramische dak aanwezig is op de wagen. De rijhouding is goed, maar ook hier hadden wij een grotere omvang beliefd wat betreft de regeling van de zetel en zeker in de hoogte. Maar men wordt het gewoon, des te meer aangezien de andere bedieningen ideaal in de hand vallen. De ergonomie is dus aangenaam. Het GPS systeem stelt een 3D zicht voor, wat niet vaak voorvalt, en de boordcomputer is opvallend compleet. Indien de (automatische) airconditioning gemakkelijk te gebruiken is, lijkt hij indrukwekkend ijverig te zijn ! Wat ideaal is in deze periode van het jaar, maar weinig waardeerbaar in de winter ! De afwerking is goed, met een mooi lederen binnenbekleding en met aangename plastieken ! Toch hebben wij enkele onvolmaaktheden gezien qua niveau van afstelling, onder andere aan de rand van het panoramische dak. Nog altijd in het hoofdstuk van de verwijten : het navigatiescherm dat eveneens dient voor de andere multimedia functies. Men zou zweren dat men een (verkeerd) ingezet slordig stuk geplaatst werd te midden het dashboard... nogal onsierlijk, vooral wetende dat hij niet intrekbaar is... Tarieven en uitrustingen Verkocht aan 18.750 € in de basisversie, kan dit tarief oplopen tot 25.400 € voor de luxueuze afwerkingen van het type Executive Pack (Tekna en Acenta). Natuurlijk is de uitrusting volmaakt, maar dit valt toch duur uit voor een 1.6 l benzine ! Zeker als men weet dat men voor het prijskaartje van 18.900 €, een Dodge Caliber diesel kan verkrijgen, met een nogal viriele snoet ! Standaard op de kleinste versie, biedt de Qashqai al de manuele airconditioning, de vier elektrische ruiten, de radio CD met bediening aan het stuur en de boordcomputer. Hoe hoger in de gamma, hoe beter de uitrusting (…en de hogere factuur !), maar sommige uitrustingen zoals de xenon koplampen, het ESP – of antislipsysteem, blijven rondweg onbeschikbaar. Aangaande de veiligheid werd deze Nissan volgegooid met airbags : frontale, zijdelingse (maar enkel vooraan), aan het hoofd, ze zijn overal ! Besluit In plaats van een zoveelste berline voor te stellen in het C segment, heeft Nissan in de originaliteit gezocht naar een nieuwe gat in de markt ! En dit is het resultaat, een nogal geslaagd resultaat ! De Qashqai is plezierig, goed uitgerust en onderscheidt zich van de gewone auto. Hier zie een origineel maar overtuigend alternatief, al staan de tarieven nogal hoog gelegen.