Stijl

De Qashqai groeit met 21 cm, waarbij de wielbasis 13,5 cm langer wordt. Uiterlijk behoudt hij de look van zijn kleinere broer en wordt de verlenging zonder problemen verteerd. De reden hiervoor is gauw gevonden. Van bij het begin werd de Qashqai immers ontworpen om met 7 zitplaatsen uitgevoerd te worden. Hij ziet er nog steeds homogeen en dynamisch uit en de vloeiende lijnen geven hem een leuke toets. Op de motorkap zorgen de twee bulten voor een exclusief tintje. De inspiratie gingen de designers bij de … Mercedes SL zoeken. In vergelijking met de klassieke Qashqai zien we nog het verschillende radiatorrooster, langere ramen, uiteraard een langer dak en de wat verticaler opgestelde achterklep.

Die derde rij…

Het grote verschil situeert zich aan de binnenzijde: de tweede stoelenrij kan over 24 cm verschoven worden, om zo voldoende plaats vrij te maken en achteraan vlot in te kunnen stappen. Neergeklapt verdwijnt de achterste bank volledig in de vloer, maar ze kan in een handomdraai weer opgeklapt worden. De beschikbare ruimte is echter eerder beperkt … En dus te reserveren voor de kleinsten. Een uitstapje met de vrienden van de basketbalclub zit er dus niet in. Uiteraard blijft er niet veel bagageruimte over als de derde rij in gebruik is. Maar eens die weer naar beneden heb je 550 liter ter beschikking, wat 140 liter meer is als bij de 5-plaatser.

Basismotor !

Bij de presentatie van de Qashqai had Nissan aangekondigd dat de verlengde versie alleen met de krachtigste motoren van de 5-zitter zou te verkrijgen zijn. De Japanners hebben hun visie echter herzien en presenteren de nieuweling met de 1,5 dCi, die het gros van de verkoop in België zal uitmaken. De hamvraag is uiteraard hoe die met de 100 kilo extra zal omgaan.

Plezierig

De 105 pk sterke motor wordt exclusief met een manuele 6-bak geleverd. Het 240 Nm grote koppel is sterk genoeg om de 1,5 ton zware koets vlot voort te bewegen ! De motor mag dan al kleine longen hebben, hij heeft adem genoeg om de Qashqai+2 vlot met de verkeersstroom mee te sturen. Gelukkig heeft Nissan bij de basismotor de vierwielaandrijving laten vallen. Op vlakke wegen bolt hij dus zonder enig probleem mee, maar bij belading of in de bergen moet er toch regelmatig naar de versnellingsbak gegrepen worden. Voor een basismotor mag deze kleine diesel dus best gezien worden. Als je een rondere en meer dynamische aandrijving zoekt, moet je voor de erg aangename 2,0 dCi kiezen. Maar de prijs en het verbruik zijn natuurlijk van een andere orde.

Souplesse

Het ophangingscompromis is aan de hogere massa aangepast. Aan het stuur zijn de resultaten overtuigend en blijven de dynamische kwaliteiten behouden. De demping is erg geslaagd en de filtering op slechte wegen is uitstekend. Kortom: het comfort/wegligging compromis is ideaal ! Stuurinrichting en remmen voeren hun taak naar behoren uit.

Concreet

De Qashqai +2 is dus uiterst geschikt om met de hele familie lange trajecten af te leggen. Het uitstekende rijcomfort wordt door een uitstekende geluiddemping bekroond en dankzij het optionele panoramische dak is de auto erg luchtig binnenin. Door het grote glasoppervlak kan bij zware zonneschijn de auto wel eens tot een serre omgetoverd worden, maar de airco werkt goed en na enkele minuten is de auto weer gekoeld. Het infotainementsysteem kan optioneel sterk uitgebreid worden. Met bovendien een erg nauwkeurige verbruiksmeter, die zelfs cyclische berekeningen aankan. Zo maten wij een gemiddelde van 6,5 liter per honderd kilometer, terwijl een zenuwachtige rechtervoet of stadsverkeer het gemiddelde naar 7,5 liter tilde. Bewezen zuinig als je het ons vraagt.

Conclusie

De twee extra stoelen hebben geen invloed op het uiterlijk van de Qashqai. Hij blijft stilistisch geslaagd en ziet er erg homogeen uit. Op de weg is de kleine 1,5 dCi op zijn taak opgewassen, terwijl vooral de uitstekende ophanging in de smak valt. Uiteraard moeten we hier eerder van een 5+2 als van een echte 7-plaatser spreken, maar de gewonnen plaats kan net zo goed als een (ruime) bagageruimte gebruikt worden.